Питър Силвър, колекционер на малцово уиски, взима хапка сирене и отпива вода, след като поредният кандидат е вдигнал цената за бутилка 50-годишно малцово уиски Macallan до 9 250 долара - почти двойно повече от записаната и платена за Chateau Lafite считана за рекордна стойност.
Търгът на Bonhams в Ню Йорк на 22 юни събира три дузини почитатели на уискито. Мнозина дори взимат участие по телефона с оферти от Тайван, Хонконг и Европа.
"Цените са справедливи и бутилките се продават на стойността, която наистина заслужават“, казва един от гостите на търга, който току що си е купил Braes of Glenlivet - 18-годишно уиски, за скромните 119 долара, пред Bloomberg.
Предложените и платени 9 250 долара за Macallan наистина надминават по цена доста от лотовете, които са се предлагали на търгове за уиски. Средната цена на тях е между 200 и 800 долара, а една от рекордните суми до сега бе 4 840 долара за Chateau Lafite от 1982 г..
"Над 50 процента от бутилките отиват при частни лица", казва специалистът по малцови напитки Мартин Грийн. "Все повече на търговете ни идват нови и непознати до сега хора, ценители на хубавия алкохол“. Това, което представлява най-голям интерес в момента сред купувачите, е малцовото уиски, което е подложено на един единствен дестилат - за разлика от алкохоли като този на Johnnie Walker, които са дестилирани два или повече пъти.
Търговете на уиски са сравнително ново начинание. Шотландия е била домакин на аукциони за уиски в продължение на две десетилетия, но в САЩ подобен род наддавания били забранени до 2007 г. През декември миналата година Christie's International стъпиха на пазара с търг за едни от най- редките алкохоли и цените скочиха до небето. Нюйоркчанин плати дори 54 хил. долара за една единствена бутилка Macallan 1926.
Bonhams изпитаха интереса на американците през изминалата година с еднократен търг в Ню Йорк. На него бяха предложени подбрани лотове от най-известните и редки марки от колекцията от 3000 бутилки на един собственик, а останалите бяха продадени в Единбург и Хонг Конг. Успехът на търга накара организаторите да вместят в програмата си аукцион, посветен на продажбата на уиски, който да се провежда два пъти в годината в Ню Йорк.
"Цените на качествените и редки алкохоли наистина достигат неподозирани върхове“, казва Грийн. Добрите производители на уиски стават известни и хората се насочват именно към тяхната продукция - Macallan, Dalmore, Bowmore, Springbank, Glenfiddich. "Повечето инвестират като спекуланти, а ако поискат със сигурност могат и да опитват това, което купуват'', казва той.
Уискито има качества, които малко алкохоли притежават. Ако например отворите една бутилка вино, тя губи вкуса и аромата си до няколко часа, най-много дни. Отвореното уиски обаче може да издържи месеци, дори години, без да загуби от вкусовите си качества.
Мартин Грийн все още помни търга на Bonhams на 16 юни в Единбург, когато участник плаща повече от 25 хил.паунда за една от общо 61-те произведени бутилки малцово уиски Glenfiddich, дестилирано през 1937 г. Когато е изведено на търг за първи път през 2001 г. като част от партида от 10 бутилки, уискито се продава на цена по-ниска от половината предложена сега. Според Грийн уискито все още е пивко с вкус на твърд карамел и препечени бадеми.
Британското списание Whisky magazine наскоро добави индекс на уискито, който следи цените по търговете за малцовата напитка. Графиката на индекса показва, че през май тази година цените са скочили двойно в сравнени с предлаганите на наддаванията цени на уискитата през май 2009 г.
Алкохолът е сериозна ниша на пазара, имайки предвид какви цени достигат търговете на едни от най-добрите реколти на Bordeaux и Burgundy – най-скъпите и високо ценени вина. През 2010 г. стойността на елексира на боговете, която се понижи след колапса на Lehman Brothers Holdings Inc. през септември 2008 г., започна да се движи нагоре.
Ето защо не е чудно, че до юни тази година в Ню Йорк търговете за вино вече са повече от един – организираната от Sotheby's продажба на 5 юни е с приходи 3,4 млн. долара. Тази на специализираните в търгове на вина Zachys донесе 4,5 млн. долара. И двете аукционни къщи са продали лотовете си на 98%. Някои от най-зашеметяващ цени обаче се очаква да бъдат предложени Хонконг, където се предвижда продажбите на вино да надминат тези в Ню Йорк тази година.
Ще последва ли уискито пътя на виното към сърцата на колекционерите? Една от пречките за това определено ще бъдат високите нива на митата и данъците върху стойността на спиртните напитки.
Дори и при това условие обаче първото наддаване, организирано Bonhams в Хонконг през ноември миналата година за високоалкохолни питиета, беше успешно – всички лотове бяха разпродадени до един.