Споменаването на името Сваровски неволно напомня на кадри от стар филм за кражба на диамантено колие, което, попадайки под зоркото око на стар бижутер, се оказва перфектна фалшификация. Щастливите дни обаче, в които фалшификатът можеше да се познае с просто око или само с увеличително стъкло, вече отминаха.
Началото на магията
В края на XIX век синтетичните кристали стават изключително трудни за различаване от качествените диаманти. И заслуга за това има Даниел Сваровски.
Историята на любителя бижутер, потомствен наследник на занаята стъкларство, започва в областта Бохемия, днешна Чехия през 1895 г., когато основава компанията си Swarovski. Привързан към работата си, Сваровски решава да опита нещо различно и деликатно като...изработката на бижута от стъкло. Така през XIX век той успява много точно да улови страстта към красивото, желанието на обикновения човек да се оприличи на богатите благородници, да се окичи с бижута, наподобяващи тези от царските съкровищници.
Без да съзнава, Даниел Сваровски създава истински бизнес модел на дейност, която същевременно е и преследвана от закона – фалшифициране на скъпоценни камъни. Бижутерът стъклар обяснява на всички, че произведенията му не са истински, но малцина успяват да направят разлика между оригиналите и неговите творения – толкова добър е майсторът.
Идеята на Даниел Сваровски се оказва гениална и оцелява през годините – също както поезията на Пушкин или драмите на Шекспир.
Скоро на модната сцена настъпва времето на кича – XX век идва с шарените и пампозни дрехи, бижута и аксесоари. Из всички средища на висшето общество се носят бляскави имитации, модата е завзета от показните и крещящи цветове и модели. И кристалите Сваровски изгряват на сцената с пълна сила. Толкова големи и ефектни огърлици, пръстени, коронки и брошки надали биха могли да се изработят от естествени диаманти.
По това време вече го няма и проблемът с електроенергията, която е необходима за направата на кристалите – старите духалки вече са в миналото, има лазери за рязане на стъклото, а днес, с помощта на компютърни програми, съвсем точно може да се изчисли големината на стените на кристала, формата на шлифовката му, така че да заприлича на истински диамант.
Днес кристалите Сваровски се изработват така, както клиентът поръча. Особен напредък в изработването им отбелязват Китай, Индия и Тайланд, където в момента се произвеждат близо 90% от бижутерските изделия в света. В Египет също са усъвършенствали техниката за изработка на ефирно стъкло, което може да се превърне в изящно бижу.
Сравнителни характеристики
В наши дни бижутерската индустрия в частност, но и изкуството изобщо, се отличава с чистота на стила. Дизайнерите се опитват да открият традициите, а не копията и имитациите. Златната среда продължава да бъде най-търсена, ориентирът на ювелирите остава стилът в края на Викторианската епоха.
От едни от най-големите изложения за бижута, състояли се тази година в Милано и Банкок, от каталозите на предстоящите програми в Хонг Конг и в Токио става ясно, че дизайнерите залагат на чистота на формите и стиловете. Навсякъде звучат основните акорди на Викторианската епоха – високо разположени камъни, поставени като централен мотив – камъните и материалите са истински или полускъпоценни, но не и стъклени.
Границата между истинското и фалшивото е ясно очертана
Пиратство в бижутерията обаче остава актуално, заради голямото си разнообразие, ниската себестойност на материалите и оригиналните форми.
Сложно е да се проумее защо днес на цена от 100 евро хората купуват пръстен от родий (не злато, сребро или платина) с камък Сваровски, като за 150 евро биха могли да си вземат същия пръстен от 14 карата бяло злато с цирконий.
Идеята на Сваровски, която е била толкова популярна в миналото, днес също има своите почитатели. Независимо, че не намира място до оригиналните и изтънчени бижута и все още запазва славата си на имитационна бижутерия, камъните Сваровски са доста търсени. От тях се възползват най-често млади момичета и възрастни дами, които ценят тази декоративна бижутерия заради голямото разнообразие и високото й качество.