Мъжете дълго време бяха пренебрегвани от дизайнерите на луксозни стоки и търговците в бутиковите магазини, които съвсем целенасочено отделяха повече време и внимание за изработването на дрехи и аксесоари за нежния пол.
Напоследък обаче се наблюдава интересен обрат – мъжете придобиват все по-голям усет за вещите си, стават придирчиви към това, което носят и с което си служат в ежедневието, а индустрията постепенно започва да се обръща към тях. Това става ясно от международната среща на шефовете на лукозни брандове Global Luxury Summit, организирана от Ройтерс.
Промяната най-вероятно се дължи на по-засилената конкуренция, при която мъжете са предизвикани да подобрят външния си вид, както и на разрастващата се бизнес и професионална класа в страни като Китай например.
„Мъжете са станали много по-внимателни по отношение на грижата за външния си вид, в облеклото и дори козметиката, която ползват. И най-вероятно това е нещо, на което жените са ги научили,“ казва Милтън Педраца, изпълнителен директор на намиращата се в Ню Йорк консултантска фирма Luxury Institute, която се занимава с компании от луксозния сектор.
Директорът на водещата американска компания за проектиране и изработка на луксозни чанти и аксесоари Coach Лу Франкфорт обяснява, че аксеоарите за мъже представляват 5% от продажбите на фирмата, а компанията планира да отвори допълнително магазини само за мъжки дрехи.
„Обмисляме обектите ни да са позиционирани в предградията, извън основните и големи метрополиси, където според нашите проучвания живеят потенциалните ни клиенти,“ казва Франкфорт.
Той споделя още, че марката Coach се превръща в световен бранд. „Пазар номер едно за нас сега е Китай. Смятаме, че възможностите там за разширяване на бизнеса ни са безкрайни.“
Оскар де ла Рента, известен с коктейлните си и вечерни рокли, също признава, че се замисля за мъжка луксозна линия за дрехи.
Главният изпълнителен директор на модната къща на дизайнера в Ню Йорк Алекс Болен обаче обеща, че ще бъдат особено внимателни, за да не разочароват досегашните си клиенти.
„Това ще е само един експеримент. Ще ни се да направим наистина добри модели, да не допускаме грешки,“ обяснява Болен, но не дава подробности за модната линия, в която ще влизат и ежедневни облекла и дрехи по поръчка.
Италианската марка Valentino също вижда голям потенциал за растеж в мъжкия сегмент за дрехи. Изпълнителният директор на бранда Стефано Саси сподели, че на мъжете дължи 8% от продажбите и се надява до три години този процент да се удвои.
Независимо от потенциала за развитие на пазара за мъжки луксозни дрехи и аксесоари, той може да се окаже успешен само в някои космополитни центрове и сред определена група мъже, казват експертите.
„Ако оставим настрана хомосексуалистите, 85% от мъжките дрехи в САЩ се купуват от жени. Съпругите все още пазаруват дрехи за мъжете си и имат силно влияние върху избора им,“ казва Уилям Таубман, оперативен директор на търговския център Taubman Centers Inc.
Някои търговци на дребно отварят магазини за мъжки дрехи основно заради недостига на място, не защото стратегията им за развитие е такава, обяснява Таубман.
„Наличието на разделени магазини за мъже създава независимост,“ подчертава той. В Saks на жените се дължат 35% от оборота за 2009 г. Покупките, направени от мъже, са двойно повече, а според директора на бранда Стивън Сейдоув особена промяна в цифрите не се очаква.
Мъжете все още изостават от жените в навиците си за пазаруване. Според статистиката на онлайн клуба за луксозни стоки Gilt Groupe 25% от членовете му са мъже. Това обаче е само предвестник на една истинска революция в пазаруването сред мъжкото съсловие.