fallback

Дизайнерът на Bentley: Не искам да правя ретро дизайн

Какво вдъхновява Люк Донкерволке, разказва самият той в интервю за Forbes

15:30 | 07.10.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

От септември 2012 г. Bentley има нов главен дизайнер. Той се казва Люк Донкерволке и има 22-годишен опит в концерна Volkswagen Group, част от който е британската марка Bentley. Белгиецът завършва индустриално инженерство и транспортен дизайн в Швейцария, а кариерата му преминава през марките Audi, Seat и Skoda. Впоследствие той е назначен за шеф на напредничавия дизайн на Volkswagen Group - позиция, която го поставя точно под главния дизайнер на концерна - Валтер де Силва.

Мнозина определят като най-запомняща се работата на Донкерволке по дизайна на Lamborghini Murcielago и Lamborghini Gallardo.

Джейсън Фогелсън от Forbes разговаря със специалиста, за да разбере откъде черпи вдъхновение той и коя е посоката, по която ще поеме Bentley в бъдеще.

- Как се озовахте на поста главен дизайнер на Bentley?

Преди две години, когато работех по новата линия на Seat, бях помолен да се заема с дизайна на целия Volkswagen Group и неговите дванайсет марки. Тогава, изненадващо получих предложение да се захвана с проект за Bentley. Ставаше въпрос за първия кросоувър на марката. В процеса на работата ръководството ме назначи за директор на дизайнерския отдел. Това беше преди повече от година.

Аз съм белгийски гражданин, но съм роден в Перу, а съм отраснал в Африка, тъй като баща ми е дипломат. За 18 години съм бил в 12 училища, след което започнах да уча за инженер. После влязох в Европейския колеж по изкуства и дизайн, а след като го завърших, веднага започнах работа в Audi. Вече 22 години работя за  Volkswagen Group.

- Как ще интегрирате наследството на Bentley в новите модели на компанията?

Не може да отидеш в музея, да направиш няколко скици и после да се опиташ да ги копираш или интегрираш в дизайна на модерно Bentley. По-скоро се намирам в една от най-интересните и важни фази на дизайна - ученето.

Дизайнерите никога не спират да се учат. Давам си сметка, че съм се променял толкова много пъти и това ме кара да не спирам да се уча. Успехът е в това да разбереш начина на живот на клиентите, какво те консумират, как се държат.

Важно е, разбира се, да обръщаме поглед и към класическите примери от историята на марката. Да вникнеш в документацията, архивите, филмите, книгите. Усвоявам цялата тази информация, но се пазя от това да се фокусирам и използвам отново едно и също нещо.

Не искам да правя ретро дизайн. Всичко се корени в това да абсорбираш впечатления и да позволиш на подсъзнанието и инстинктите си да преработят информацията и да те насочат към нови елементи, или дори изцяло нова дизайнерска философия. Въпросът не е в това да се опиташ да направиш нова интерпретация на ДНК кода на марката, а по-скоро да използваш есенцията за създаването на нещо ново.

- Влияете ли се от дизайна в другите му проявления, не само в автомобилната сфера?

Да, разбира се. Това е наистина важно за мен, тъй като вярвам, че ако дишаш същия въздух, пиеш същата вода, четеш същите книги или слушаш същата музика, което е голяма опасност в глобализацията, в която се намираме, трябва да се вдъхновяваш от външни сфери.

Търся музата в технологичния дизайн. Разглеждам с професионален интерес лодки, самолети, както и обикновени продукти от ежедневието. Най-интересната част от продуктовия дизайн е размиването на границите между опаковка и стил.

С iPhone, например, Apple са успели да интегрират всички части в толкова компактен дизайн, че не им се е наложило да опаковат техническият скелет в отделна обвивка. Естетиката и функционалността са обвързани.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:16 | 14.09.22 г.
fallback