Всеки в Западна Европа, който с гордост вземе новата си кола от дилъра на автомобили, получава обикновено и букет цветя. Производителят на спортни автомобили Porsche може да добави към тях и едно бурканче маслини и бутилка вино. Защото протекционистките разпоредби в Аржентина принуждават германския автомобилен производител да изнася маслини и вино от страната.
Това, което звучи абсурдно, е само една от многото бариери пред международната търговия на автомобилната индустрия, защото тенденцията за насърчаване на собствената икономика се втвърдява, пише Wall Street Journal.
Докато Европа и САЩ в момента обсъждат споразумение за свободна търговия, други страни все по-силно затварят пазарите си за чуждестранни компании. Преди всичко възникващите пазари се опитват да подкрепят местните си компании с високи тарифи и мита и други мерки.
Това поставя европейската автомобилна индустрия пред големи предизвикателства. Растеж за нея в момента има само извън Европа. За домашния континент европейската браншова асоциация ACEA докладва ежемесечно за нови дъна при новорегистрираните леки автомобили. През януари са били регистрирани около 918 000 превозни средства – най-ниско равнище от 1990 г. насам.
Експертите вече не вярват, че европейският автомобилен пазар ще се възстанови значително в близко бъдеще. Затова за европейските производители е толкова важно да използват други възможности за растеж. Все още надежди има за нововъзникващите икономики, особено за Китай, но също така за Русия и Бразилия.
Но точно тук чуждестранните производители на автомобили все по-често се сблъскват с различни ограничения. "Протекционизмът играе все по-важна роля", каза Юрген Пипер, анализатор в Bankhaus Metzler. Входът отвън към европейския пазар е по-свободен, отколкото всеки един друг пазар, смята той.
Изобретателността при поставянето на препятствия пред чуждите компании е голяма: мерките варират от правителствени програми за субсидиране на местни предприятия, през изключване на чуждестранни доставчици в областта на обществените поръчки, до дискриминационни стандарти, поясни и Оливер Виек, експерт по външна търговия към Федерацията на германската индустрия. Той се безпокои от увеличаващия се в световен мащаб протекционизъм.
Твърде зависимата от експорта германска автомобилна индустрия отдавна бие аларма: "Като цяло ние наблюдаваме в много нововъзникващи пазари увеличение на действията, насочени към повишаване на стойността на митата и локализация на автомобилните производители на място," казва говорител за най-големият производител на премиум автомобили в света – BMW.