fallback

Ford атакува отварянето на пазара на ЕС към Япония

В Париж и Рим също се притесняват да не се повтори ситуацията от юли 2011 г., когато отпаднаха митата върху южнокорейските автомобили

11:10 | 16.01.13 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Назначеният през април 2012 г. за главен финансов директор на Ford Боб Шенкс критикува остро преговорите на ЕС с Япония за сключването на споразумение за свободна търговия. Дори споразумението с Южна Корея от 2011 г. било трудно разбираемо предвид свръхкапацитета от производствени мощности от над три милиона автомобила в Европа. "Политиците отварят пазара за всеки", казва 60-годишният мениджър в интервю за германския икономически ежедневник Handelsblatt. "Това изглежда малко едностранно действие".

Критика главният финансов директор отправи и към така наречените "национални шампиони", които са създадени във Франция с помощта на правителството. "Там се мисли твърде малко за бизнеса", каза Шенкс и призова за по-силно преструктуриране в Европа, така че автомобилната индустрия да остане "здрава".

Припомняме, че министрите на търговията от страните от ЕС се споразумяха в края на ноември да започнат преговори с Япония за създаване на зона за свободна търговия, като преодоляха съпротивата от страна на европейските производители на автомобили, които се опасяват, че подобно споразумение може да навреди на индустрията им. Една договорка между Европа и Япония може да сближи двата търговски партньора, които съставляват една трета от световната икономика и да създаде 400 000 работни места само в Европа. Франция и Италия обаче изразиха сериозните си притеснения за евентуалните последици от тази сделка върху техните автомобилни компании. В Париж и Рим се притесняват да не се повтори ситуацията от юли 2011 г., когато отпаднаха митата върху южнокорейските автомобили. Това рязко увеличи техния внос в Европа – с 53%, а в същото време импортът от Стария континент към азиатската държава намаля с 4%. Освен това съществуват оплаквания от компаниите в сектора заради затворения японски пазар.

Шенкс остава скептично настроен към бизнеса в Европа, където ситуацията е "много трудна". За 2013 г. американците очакват спад в продажбите в размер на до 13 млн. превозни средства. За сравнение, през 2012 г. са били продадени 14 милиона автомобила.

Ford очаква да натрупа през 2012 г. и 2013 г. на европейския пазар загуба от три милиарда долара. За сметка на това обаче на американския пазар ситуацията е по-скоро оптимистична. Продажбите във втория най-голям пазар за коли в света по обем са нараснали през 2012 г. с 13% до 14,5 млн. превозни средства. За тази година Шенкс предвижда продажби на 15-16 млн. превозни средства, което ще представлява значителен ръст. Нововъведените модели като Fiesta и Escape ще насърчат търсенето, смята той.

В края на ноември стана ясно, че автомобилният производител планира да съкрати 1 500 свои работници и служители в Обединеното кралство като част от плана за икономии за Европа. В Саутхемптън, Южна Англия, където Ford сглобява своя модел Transit, ще бъдат съкратени 500 работни места, а в завода Дагенъм близо до Лондон още 1 000 служители ще загубят работата си.

Месец по-рано се появиха и спекулации за закриване на голям завод в Европа. Според Dow Jones Newswire с най-големи шансове да бъде закрит е заводът в Генк, Белгия, на около 120 километра западно от Кьолн. В завода в Генк, който принадлежи към германската Ford Werke GmbH, работят около 4000 служители. Там преди всичко се сглобява моделът Mondeo.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:35 | 11.09.22 г.
fallback