Спад на продажбите в Европа, ръст в Съединените щати, неочакван донякъде бум в Китай: автомобилната индустрия в момента е в силно движение. Производители инвестират милиарди в нови заводи в развиващите се пазари и големи суми в разработването на икономични двигатели. В същото време те пускат електрически автомобили на пазара и се подготвят за представянето на автомобили с горивни клетки - без да знаят коя технология ще надделее.
"Технологичната промяна, на която сме свидетели, е без аналог", каза главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Зетше в интервю преди няколко месеца. Колко масивно ще се промени автомобилната индустрия през следващите години, показва проучването "FAST 2025 - Future Automotive Industry Structure" на управленското консултиране Oliver Wyman от името на Асоциацията на автомобилната индустрия (VDA).
В следващите 13 години автомобилната индустрия ще расте с около 3 на сто на година.
Като цяло общата стойност на индустрията през 2025 г. ще бъде увеличена от сегашните 840 милиарда евро годишно до 1,25 трилиона евро - не без следпродажбеното обслужване, цитира Manager Magazin проучването. Европа обаче ще запази господстващото си положение в научноизследователска и развойна дейност до 2025 г. За изследването си Oliver Wyman е анкетирала 140 мениджъри от автомобилната индустрия.
Но все пак фабриките на бъдещето ще са в Азия, която ще стане доминиращ автомобилен регион. Според актуалното изследване до 2025 г. Китай ще стане най-големият в света автомобилен производител. Повече от половината от произведените в целия свят коли ще идват от Азия, пише германското икономическо списание Manager Magazin, като се позовава на изследване на консултантската компания, а годишният ръст ще е от около 5%. Годишните продажби на нови автомобили в Китай тогава почти ще се удвоят от сегашните 19 млн. броя. Браншът в народната република ще произвежда тогава стоки за около 300 млрд. евро. Индия ще достигне нивото на Северна Америка, която я момента годишно продава по около 13 млн. нови автомобили, произведени там. „С Китай ние открихме огромен нов пазар, който се създаде едва през последните четири години", казва ръководителят на изследването Ларс Щолц пред Manager Magazin. През 2005 г. в Китай все още излизаха само 5,2 милиона автомобила от поточната линия, а през миналата година броят им вече бе повече от 17 милиона. Основни производители на коли от Северна Америка, Европа, Япония и Южна Корея са се възползвали от възможността и завземат този пазар.
"Това е играта в световен мащаб", каза Щолц. Тази година една четвърт от всички коли, произведени в световен мащаб, излизат от китайските фабрики за автомобили – и така страната вече се е превърнала в най-голямата база на производството на автомобили в света.