Браншови и бизнес експерти се опасяваха от подобен тренд от месеци, а сега това бе признато и от Изпълнителния борд на автомобилния производител Daimler: последните годишни цели на компанията вече не са състоятелни с оглед на слабата икономика. И посочените годишни резултати за следващата година бяха погребани от базираната в Щутгарт компания, пише Wall Street Journal.
При обявяването на финансовите резултати за третото тримесечие, включително за предупреждението за печалбата, Daimler напомни на Google. Подобно на американския интернет гигант и производителят на автомобили и камиони изпрати съобщението за пресата по погрешка няколко часа по-рано. Вместо, както бе планирано, съобщението да бъде пратено в четвъртък сутринта, намаляването на амбициите за годината бе оповестено в сряда вечерта.
С леко увеличение на продажбите до 528 600 продадени автомобили и камиони консолидираните продажби на компанията за периода юли-септември се повишават с осем процента. Заради високите инвестиции и силната конкуренция на някои пазари обаче печалбата преди лихви и данъци (EBIT) е намаляла с две на сто до 1,9 милиарда евро. Така нетната печалба е около 1,2 милиарда евро, което е спад от над една десета.
По този начин Daimler показа по-висока печалба от очакванията на анализаторите, но не достатъчно висока, за да поддържа собствената си прогноза.
„На фона на много по-трудните условия на пазара през третото тримесечие Daimler постигна добър резултат", заяви главният изпълнителен директор Дитер Цетче, но също така и признава: "Поради икономическите предизвикателства тази година Daimler няма да достигне високата печалба от миналата година". Вместо печалба от около 8,8 млрд. евро, подобна на тази от предходната година, компанията, участваща в DAX, през 2012 г. смята за възможна печалба преди лихви и данъци в размер на 8 млрд. евро.
Daimler все още „не е на нивото, което искаме да постигнем в средносрочен и дългосрочен план", призна Цетче. "Затова за всички бизнес сегменти сме приели съответните мерки, които да ни помогнат да се подготвим за по-предизвикателната пазарна среда".
Особено в подразделението Mercedes-Benz ще се случат доста неща. Това вероятно е в резултат на факта, че конкурентите BMW и Audi "показват на швабите своите стопове" и по отношение на обема на продажбите, и по отношение на маржа.
Затова до 2014 г. в подразделението трябва да бъдат спестени 2 млрд. евро. Освен това се очакват и неназовани конкретно по-високи приходи. Цетче вече обяви своя пакет от мерки Fit for Leadership, но досега не са известни подробностите за обема на спестяванията.
В Mercedes-Benz последните месеци не са особено успешни. Продажбите на традиционната марка през третото тримесечие растат незначително, а конкурентите отчитат отчасти двуцифрен ръст. В момента по-специално Китай е разликата. В това Елдорадо на луксозните автомобили Mercedes-Benz се бори с неефективни системи за дистрибуция.
Оперативната печалба на Mercedes-Benz пада с 12%, въпреки че продажбите растат. Маржът спада значително до 6,4 на сто спрямо 8 на сто през предходната година. За сравнение - Audi успява да постигне двуцифрен марж, въпреки че и при базираната в Инголщад компания печалбата намалява. Лидерът в сегмента BMW ще даде информация за данните си в междинния доклад в началото на ноември.
Mercedes-Benz инвестира сериозно в обновяване на продуктовата гама, мрежата за производство и използването на алтернативни горива, което натежава върху приходите и преди всичко - печалбата.
В подразделението за товарни и лекотоварни автомобили положението е подобно. Въпреки увеличаване на продажбите и приходите, доходността спада значително с един процентен пункт до 6,3%. Това е главно заради икономическия спад в Западна Европа и Бразилия, заради което компанията продава по-малко от скъпите си камиони и автобуси. Също така и пускането на пазара на новия флагман камиони Actros оказва все още натиск върху печалбата.
На фондовия пазар обаче предупреждението за печалбата не изненада почти никого, защото скептицизмът бе налице от месеци. Още преди публикуването на данните за полугодието през юли анализаторите очакваха, че прогнозата няма да бъде потвърдена. Тези очаквания се затвърдиха, когато преди няколко седмици Цетче повиши първоначалните прогнози.
Daimler не очаква бързо възстановяване на "значително влошените" пазарни условия. Затова концернът отмести целите си за 2013 г. за неопределен период от време. Но постигането им ще бъде преследвано последователно във всички области на бизнеса, твърдят от компанията.
За Следващата година Daimler искаше да постигне в автомобилния си бизнес възвръщаемост от десет процента, но преди няколко седмици сложи голям въпросителен знак пред тази цел. В сектора на лекотоварните превозни средства маржът трябва да бъде осем процента.