Европейският автомобилен пазар отчита все по-стръмно спускане. След спада от 8,5 процента за август продажбите на производителите на леки автомобили са намалели през септември с 11% на годишна база до 1,13 милиона превозни средства, отчитат Асоциацията на автомобилната индустрия VDA и асоциацията на европейските производители ACEA, пише Wall Street Journal. Особено предпазливи потребителите са били, както и в предходните месеци, в засегнатите от високите държавни дългове южноевропейски страни. В Италия продажбите през септември се сриват с 26 процента, във Франция - с 18%, в Испания - с цели 37%, след като се повишиха през предходния месец с 3%.
Причината за резкия спад на Иберийския полуостров е преди всичко увеличението на ДДС. Затова потребителите са предпочели да отложат предстоящите покупки на автомобили. Освен това през септември е имало два работни дни повече в сравнение със същия месец на миналата година, което прави продажбите в цяла Европа още по-слаби.
В Германия спадът в търсенето на автомобили е по-малко драматичен - с 11 на сто. В разрез с тази тенденция регистрациите на нови автомобили в Обединеното кралство са нараснали с 8 на сто.
От тежкото положение в Европа страдат почти всички местни производители, особено масовите. Тук азиатците се справят по-добре, отколкото европейските им конкуренти. Една от малкото автомобилни компании, които отчетоха ръст през септември, както и през последния месец, е японската Honda Motor Corp., както и южнокорейският Hyundai Group с неговите марки Hyundai и Kia.
За разлика от Европа пазарът в САЩ продължава силния си растеж. От другата страна на Атлантическия океан продажбите на германските производители продължават ръста си, като продажбите им през септември отново се увеличават повече от ръста на целия пазар. С увеличение от 17,4%, те са продали в САЩ 104 000 леки и лекотоварни автомобили и по този начин се представят по-добре от пазара като цяло.
За разлика от САЩ в Китай темпото на ръст отслабва. След плюса от 13% за август, месец по-късно продажбите нарастват едва с 2% до 1,14 млн. автомобила. Пазарният дял на германските марки в азиатската страна е 21%.