fallback

Автоконцерните се настройват за продължителна „суша“

PSA очаква допълнителни загуби, VW - няколкогодишна криза, докато Audi и Toyota залагат на ръст

13:19 | 27.09.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Настроението на международното автомобилно изложение в Париж е доста смесено. Заради кризата в продажбите в Европа Peugeot Citroën и VW очакват негативен тренд, докато Audi и Toyota залагат на ръст.

Кризата на европейския автомобилен пазар през тази година ще се окаже дори по-голяма от очакваното. Така поне смята френският производител на автомобили Renault. Надеждите, че продажбите ще се стабилизират през юли и август, са се оказали твърде оптимистични, заяви главният финансов директор Доминик Торман по време на специалния ден на компанията, един ден преди началото на автомобилното изложение в Париж, пише Wall Street Journal.

Европейският пазар - Западна и Централна Европа и Скандинавия, ще се свие през 2012 г. с до осем процента. Преди това Renault предвиждаше понижение от 6-7%. Особено зле е положението с френския вътрешен пазар: Тук Торман прогнозира спад в продажбите от 13%, спрямо предишните очаквания за спад между 10 до 11%. През август новите регистрации на концерна в ЕС са отчели спад с 13 на сто.

Прогноза за собственото си развитие за останалата част от годината не бе направена. С пускането на пазара на новото Clio Renault се надява да стабилизира продажбите през четвъртото тримесечие, заяви само говорител на компанията.

И най-големият европейски производител на автомобили Volkswagen не очаква скорошен край на кризата в продажбите в своя регион. "Ние не очакваме в близко бъдеще в Европа да има фундаментално подобрение", заяви в четвъртък директорът по продажби Кристиан Клингер, цитиран от Spiegel. Като период той назовава следващите една до две години. Концернът се настройва за няколко положителни и няколко отрицателни изненади в Европа.  Клингер заяви също, че VW печели значително на различни пазари. За най-големия пазар Китай концернът продължава да остава оптимист, въпреки че конкуренцията се увеличава.

Дъщерното дружество Audi обаче отказва да забави темпо заради ескалиращата криза в продажбите. Главният изпълнителен директор Рупърт Щадлер заяви, че счита за възможна евентуална пазарна стагнация за Европа в рамките на до две години. Audi може да компенсира слабостта на някои пазари обаче с Китай, Източна Европа или САЩ. „При нас никой не заравя главата си в пясъка". И през септември производителят на луксозни автомобили ще увеличи продажбите допълнително. "Темповете на растеж от предходните месеци ще бъдат надминати". Щадлер потвърди прогнозата за тази година, според която броят на продадените в глобален мащаб превозни средства ще се увеличи до около 1,4 милиона.

За сметка на това японският автомобилостроител Toyota планира да постигне стабилен ръст в Европа през тази година. Продажбите трябва сериозно да надминат пласираните през миналата година 822 000 коли, заяви Дидие Льороа, директор за Европа на концерна. Компанията се разраствала, и то – по печеливш начин, като се очаква и пазарният дял да се увеличи допълнително.

Но все пак кризата се отразява и на Toyota: „Тя ще продължи по-дълго време, отколкото си мислехме", заяви Льороа. Постигането на целта – продажба на над един милион нови превозни средства, концернът отложи с една година до 2015 г. За текущата година японската компания очаква спад на продажбите в Европа за цялата индустрия от пет процента. Пазарът само в Западна Европа обаче можел да се свие с 9-10%. 

„Много е лесно да губиш пари в Европа. Ето защо ние трябва да бъдем внимателни и да продължаваме стъпка по стъпка“, заявява и вицепрезидентът на Toyota Карл Шлихт. За разлика от европейските производители Toyota изглежда няма никакви проблеми със свръхкапацитет. Още в хода на първата финансова криза от 2009 г. японците затвориха производствената си линия в Обединеното кралство и повишиха ефективността си. Все пак компанията може да повиши производството на Стария континент – четвъртия най-голям пазар за концерна след Северна Америка, Азия и Япония, за да облекчи натиска в експортния си бизнес от силната йена. Целта е в бъдеще 75 на сто от автомобилите, продавани в Европа, да се сглобяват на континента. В момента този дял възлиза на около 67%. В Европа Toyota разполага с шест завода – във Великобритания, Русия и Турция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:12 | 10.09.22 г.
fallback