Последните протести в Китай са стрували до този момент на производителите на автомобили от Япония около 250 млн. долара от пропуснати продажби. Експерти от IHS Automotive изчисляват загубата на продукция в континенталната част на страната до четвъртък на около 14 000 превозни средства, след като много фабрики затвориха производствените си линии заради демонстрантите, предава Ройтерс.
Загубите може да нараснат доста: Toyota и Honda са заявили, че някои от заводите им ще останат затворени. Nissan обаче е пуснал отново производствените си линии.
Китай е най-големият пазар на автомобили в света. Toyota прави там единадесет процента от глобалните си продажби, Honda – 18%, а Nissan – цели 27%.
Китай и Япония спорят за група от необитаеми острови, за които се предполага, че крият големи находища на минерали. В събота и неделя в много китайски градове избухнаха антияпонски протести. Протестиращите поискаха дори обявяване на война. Представителство на Toyota в Жиндао бе подпалено. Китайци нападнаха и унищожиха японски автомобили, а в четвъртък ситуацията се поуспокои. Отношенията между двете страни са сложни още от времето на японската окупация през Втората световна война, когато милиони китайци са били убити.
Експертите се разминават в мненията си дали в дългосрочен план японските компании трябва да очакват по-ниски продажби. Коичи Сугимото от BHP Paribas заяви, че не би било изненадващо, ако китайците се обърнат към южнокорейски производители.
От друга страна, пазарният експерт Майкъл Дън от Хонг Конг смята, че напрежението между двете страни не са нещо ново. До този момент това не е възпирало китайците от закупуване на милиони японски коли. „Колкото и да обичат своя национален флаг, много повече те обичат парите си", казва той.