Малък проблясък на европейския пазар на автомобили. През юни в ЕС са били продадени само с 2,8 на сто по-малко нови автомобили спрямо същия период на миналата година, като в цифрово изражение това прави 1,2 млн. коли, предава Ройтерс.
За първата половина на годината са продадени с 6,8% по-малко нови автомобили от същия период на 2011 г., показват разпространените днес данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (ACEA).
Така спадът през юни представлява най-ниското намаление за последните осем месеца, пише в отчета на ACEA. За последната една година ръст в продажбите е имало само през два от месеците - август и септември 2011 г. През юни за последно повече сделки на годишна база е имало през 2009 г.
Сред големите губещи е базираният в Рюселхайм концерн Opel, който днес трябва да обяви кой ще наследи уволнения миналата седмица изпълнителен директор Карл-Фридрих Щраке. През първото полугодие продажбите на марката са се свили в ЕС с 15% до 457 630 автомобила, като пазарният дял намалява от 7,6% до 6,9%.
PSA Peugeot Citroen също усеща доста болезнено кризата. Новите продажби на французите, които през миналата седмица обявиха закриването на 8000 работни места, са се свили за първите шест месеца с 13,9% до 808 660 автомобила.
На другия полюс са корейските компании. Hyundai отчита нарастване от 11,6 на сто до 222 573 автомобила, а при KIA ръстът е от 24,7 на сто до 168 938 автомобила.
От големите пазари, както през юни, така и за полугодието, повече сделки има само в Германия (+2,9% и +0,7%, съответно) и Великобритания (+3,5% и +2,7%). На другия полюс е Южна Европа. В Италия има спад от 24,4% за юни и 19,7% за полугодието, а в Испания намалението е от 12,1% и 8,2%. Във Франция през юни спадът е незначителен – 0,6%, но за полугодието сделките са били с 14,4 на сто по-малко.
В България дилърите на нови коли отчитат ръст и за двата отчетни периода. През юни продажбите са нараснали на годишна база със 17,1% до 2335 коли, а за полугодието - със 6,6 на сто (9770 срещу 9166). Тези данни обаче се формират на база подадените от дистрибуторите на съответните марки в България данни и не ясно доколко са коректни по отношение на изтъргуваните в страната и за чужбина автомобили.
Именно злоупотребите при данните от т.нар. "реекспорт" – коли, продадени в България, но изнесени в други страни от ЕС, станаха причина българската браншова организация ААП да прекрати през октомври миналата година подаването на обобщени данни за пазара.