fallback

Евтините коли ще доминират на световния пазар

Този тренд ще е истинско предизвикателство за традиционно ориентираните към горния клас германски производители, пише Die Welt

12:22 | 09.07.12 г. 9
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Който иска да си купи луксозна кола, без значение къде по света, почти винаги опира до германските производители - 80% от глобалния бизнес на луксозни автомобили се падат на BMW, Mercedes и дъщерното на VW дружество Audi. Силната позиция в горния сегмент е основната причина за това автомобилните компании от Германия в момента да са в по-добри позиции от конкурентите си – премиум сегментът винаги се търси. Но това не е постоянна "застраховка Живот“, пише в свой анализ германският седмичник Die Welt.

„Най-големи възможности за промяна в автомобилния свят имат евтините автомобили", казва Фердинанд Дуденхьофер, директор на CAR - Center Automotive Research в университета на Дуисбург-Есен. "В момента се продават около 6,5 млн. евтини автомобили годишно в световен мащаб. Ние очакваме, че търсенето ще се увеличи до 2030 г. до 25 млн. превозни средства годишно", каза Дуденхьофер. "Който иска да стане пазарен лидер на световния автомобилен пазар, не може да си позволи да не направи предложения и в тази категория“.

Какво се разбира под „евтин“ автомобил зависи от регион до регион. В Германия Dacia Sandero е един от тях, докато в Индия този модел на дъщерната на Renault компания почти попада в премиум сегмента. Евтини коли са превозните средства с цена около 35% под средните цени на моделите за съответния пазар. В Германия в момента такива са Dacia Sandero (от 6790 евро) и специалното предложение на Classic Fiat Panda (от 6990 евро).

Като цяло германският пазар за коли под 8000 евро е много малък, признава Дуденхьофер. През 2011 г. са били продадени 8031 коли с цена под тази граница. Но успехът на Dacia показвал, че дори и на претенциозни пазари, като например немския, има добри възможности за растеж за евтините автомобили. "Ние смятаме, че автомобилите от тази категория имат потенциал за повече от 100 000 продажби годишно и в Германия", казва специалистът.

Това, разбира се, са скромни числа. От решаващо значение ще бъде компаниите да могат да предложат пълноценни автомобили на изгодни цени на развиващите се държави. По-голямата част от наличните в момента евтини коли се продават в Индия и Китай, където те могат да се купят и за еквивалента на 2000 евро. В момента Китай е най-големият пазар за автомобили и бързо нараства. За развиващи се пазари, освен страните от БРИК (Бразилия, Русия, Индия и Китай), се смятат и страни като Индонезия, Мексико, Малайзия и Тайланд. Това са развиващи се пазари, в които търсенето на евтини автомобили ще е най-голямо, пише още Die Welt.

И в Китай, където от  самото начало на масовата моторизация скъпите коли се продават повече от добре, търсенето на евтини автомобили се очаква да скочи лавинообразно. В много градове на Китайската народна република гъстотата на трафика едва ли може да се увеличава с много, като в някои мегаполиси от 2011 г. насам има ограничения за продажбите на превозни средства, но в провинцията положението е различно.

„В рамките на 50 до 300 километра от центровете моторизацията на населението се развива много бързо. Колкото по-далече от центъра на мегаполосите е границата, толкова по-ниски са доходите на глава от населението и толкова по-голям е потенциалът за нискобюджетни превозни средства", казва Дуденхьофер.

Фактът, че производителите на евтини автомобили могат да бъдат успешни в дългосрочен план, само ако завършат гамата си автомобили с висококачествени модели, показват примерите на Dacia и Tata. Dacia продава добре моделите си, но компанията-майка Renault е всичко друго, но не и успешна. А Tata със своята Nano показа на пазара най-евтиния сериен автомобил в света, но продажбите са скромни. Дори индийците се съмняват в качеството на Tata - индийската компания просто не е известен автомобилен производител.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:22 | 14.09.22 г.
fallback