Някога това беше любимата марка за архитекти, съдии и професори, пишеше историята на бранша с класическия си дизайн с модела 92 от 1949 г. или 99 от 1969 г. Но от половин година историята е друга. Saab беше разделен на части, а шведското правителство стана търговец на резервни части, пише Financial Times.
Oще по време на борбата за оцеляване Стокхолм се застъпи за Saab. Благодарение на подкрепата на държавния орган за задълженията някогашният конкурент на Volvo получи 2,2 млрд. крони заем от Европейската инвестиционна банка. В замяна на това шведите получиха Saab Parts - подразделението за резервни части.
След това държавният орган се отправи в търсене на купувач. От миналия петък обаче тази мисия се счита за провал. Нито един от спряганите за купувачи на Saab не бил готов да даде 2,2 млрд. крони за подразделението, заяви на специална пресконференция Бо Лундгрен, ръководител на органа. Ето защо агенцията решава сама да поеме ръководенето на подразделението за резервни части за следващите няколко години. “С търговията с калници и предни стъкла може да се спечелят повече пари, отколкото сега с бърза продажба под себестойността”, казва Лундгрен.
За тази цел има достатъчно материал. Наистина от завода в Тролхетан в продължение на една година нито един автомобил не слиза от поточната линия, но за сметка на това пък в изобилие се произвеждат врати и двигатели. Държавата иска да ръководи този бизнес в продължение на седем до осем години. След това очакваното търсене вероятно ще е твърде слабо, за да може компанията да продължи дейността си.
Но онова, което е радост за феновете на Saab, е ужас за либералния политик. Лундгрен вече преживя челен удар на убежденията си. Той винаги е подчертавал, че държавата не иска да бъде предприемач. Шведските медии обаче му се подиграха, наричайки го „мениджър на резервните части“. Лундгрен оборва твърдението им с половин уста: „Но аз няма да управлявам сам компания", казва той.
В действителност през уикенда се появи информация за възможен партньор в Стокхолм. Китайският автомобилен концерн Youngman вдигна офертата си за Saab на 4 млрд. крони, включително и за подразделението за резервни части. Но азиатците и преди бяха отхвърлени като възможен нов собственик от синдика. И този път по всичко изглежда, че шведските автомобили скоро няма да идват от Далечния Изток.
Вместо това държавата очевидно предпочита съвсем различно решение. Швеция очевидно планира да стане голям играч в бизнеса с резервни части. Лундгрен иска да разшири дейността си - ако зависи от него и други производители ще бъдат снабдявани с резервни части, изработени в държавната фирма.