fallback

Европа спира възхода на Ford

На Стария континент производителят е спечелил за първите три месеца наполовина по-малко отколкото преди година

19:07 | 27.04.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Американският производител на автомобили Ford ще трябва да се справи с куцащия европейски автомобилен пазар. През първото тримесечие концернът е отчел на Стария континент заради кризата с външните дългове оперативна загуба от 149 млн. долара, или равностойността на 113 млн. евро. Една година по-рано тук Ford все още бе на печалба – в размер на 293 млн. долара. С напредването на кризата през годината обаче компанията се подхлъзна в червената зона.

За първите три месеца на годината в Европа Ford е продал 372 000 автомобила - с 60 000 единици по-малко от същия период година по-рано, съобщи концернът в петък в Детройт. Предвид проблемите преди няколко дни заводите на концерна в германския град Кьолн обявиха, че ще работят на съкратено работно време. А между май и октомври за няколко дни производството ще бива спирано напълно. Засегнати от тези мерки ще са около 4000 служители.

И в Азиатско-тихоокеанския регион и Африка Ford трябваше да се задоволи с по-ниски резултати и загуба. Причина за това е фактът, че новият модел на най-големите пикапи и камиони Ranger отчете неравен старт. Добре вървящият бизнес на северноамериканския роден пазар в крайна сметка не може да компенсира напълно слабостите в другите части на света. 

Общите продажби на Ford падат в началото на годината с два процента до 32,4 млрд. долара. Печалбата спада почти наполовина до 1,4 млрд. долара. За лошите финансови резултати допринася и по-високата данъчна ставка. Въпреки това Ford отчете по-добри резултати от очакванията на анализаторите. В следоборсовата търговия акциите отчетоха ръст от 2 на сто.

Конкурентът и концерн-майка на Opel, General Motors, се бори със същите проблеми на Стария континент. Той ще представи своите финансови резултати в четвъртък (3-и май). Сред малкото производители, които засега преминават без щети през европейската дългова криза, е Volkswagen.

Ford очаква, че сегашното напрегнато положение в Европа ще се успокои най-рано през втората половина на годината. Тогава се очаква мерките за намаляване на разходите да влязат изцяло в сила, а също така и новите модели да привлекат допълнително клиенти. Концернът обаче не се заблуждава, че може да премине на печалба в региона в близко бъдеще. За цялата година Ford очаква загуба между 500 и 600 млн. долара за Европа.

Все пак се очаква концернът да запази пазарния си дял от 8,3 на сто. Не на последно място и заради факта, че и повечето конкуренти също продават по-малко коли на Стария континент. В САЩ Ford продаде през миналата година 16,5% от всички автомобили и с това се изправя пред сериозен проблем. Търсенето тук е толкова високо, че производителят не смогва да го задоволи. Затова Ford смята, че вкъщи може да се раздели с малък пазарен дял. През последните месеци силен ръст в САЩ отчитат преди всичко Chrysler и Volkswagen.

Изпълнителният директор на Ford Алън Мъли признава, че „икономическата сутиация остава предизвикателна“. Същевременно обаче той обещава: „Очакваме, че 2012 г. ще бъде стабилна година“. Мъли си е поставил за цел да вдигне световните продажби от 5,7 млн. броя през 2011 г. до 8 млн. броя през 2015 г. В момента американците инвестират засилено в производствени бази в Китай.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:32 | 06.09.22 г.
fallback