Националната федерация на слепите и Вирджинският политехнически институт съобщиха, че през следващата година се надяват да покажат прототип на автомобил, снабден с технология, която ще помогне на незрящите да седнат зад волана.
Технологията, наречена „интерфейс за незрящи“, ще превежда шофьора през трафика посредством препращане на информация за близкостоящи превозни средства или обекти.
Вибро-ръкавици или поток от компресиран въздух, насочен към шофьора, са сред възможностите за предаване на информация с цел предотвратяване на инциденти и достигане на крайната дестинация.
Застъпници на правата на слепите описват идеята като „стъпка на Луната“, правейки паралел с обещанието на президента Джон Кенеди човечеството да стъпи на спътника на Земята.
Идеята, че слепците могат да шофират, се заражда у президента на Националната федерация на слепите Марк Маурер преди десетилетие, когато постъпва на работа в изследователския институт на Федерацията. „Някои хора помислиха, че съм луд и искам да похарча пари за нещо, което не може да бъде направено. Други решиха, че идеята е страхотна“, казва Маурер.
Подобно превозно средство е било създадено във Вирджинския политехнически институт и показано през 2007 г. на DARPA Grand Challenge – състезание за превозни средства, които могат да се движат без шофьори, финансирано от Министерството на отбраната. С изобретението си университетският тим печели трето място за самоуправляващо се превозно средство, което използва сензори, за да усети трафика, да избегне сблъсъци в други коли и обекти и да се движи като всички останали автомобили.
С този успех зад гърба си Институтът се заема с предизвикателството, отправено от Националната федерация на слепите, да им помогне да създадат кола, която може да бъде управлявана от сляп човек. Учените от института създават двуместно возило с четири колела, което използва сензорни лазери и камери, които играят ролята на „очи“ на колата.
Вибро-жилетка насочва водача дали да ускори, да намали и на къде да завие по пътя.
Федерацията на слепите била впечатлена от показаното и поощрила учените да продължат работата си. Иновациите ще бъдат инсталирани в модифицирания високопроходим модел Ford Escape и ще бъдат демонстрирани през януари 2011 г. на пистата на Daytona International Speedway във Флорида, САЩ, преди състезанието Rolex 24.
Най-новата версия на превозното средство ще има интерфейс за незрящи, който ще им помага да управляват колата. Една от функциите, наречена DriveGrip, използва ръкавици, които вибрират в областта на ставите на пръстите. Вибрацията сигнализира на незрящия накъде и кога да завие.
Друга опция, наречена AirPix, е плочка с размери колкото половин лист хартия формат А4, с множество дупки, от които излиза въздух. Компресираните струи помагат в ориентирането на шофьора за това къде около него и колата му има обекти.
Сляп шофьор, чието име все още не е ясно, ще бъде избран да тества возилото по пистата в Дайтона, симулирайки типични ситуации от карането на автомобил.
От Фондацията на слепите заявяват, че ще отнеме време, преди обществото да приеме слепите шофьори, а и безопасността на технологията трябва да бъде тествана и доказана. Но това е в голяма степен мисия за промяната на начина, по който хората приемат незрящите, казват от фондацията.