Ако сте от хората, които в момента разполагат с излишни пари, едва ли бихте ги похарчили точно за луксозен мобилен телефон. Малцина биха го направили и това именно е проблемът на луксозните линии на производителите на телефони като Motorola, Bang & Olufson, LG и Vertu.
След години преследване на заможните потребители на ексклузивните модели, които залагат както на логата на именитите марки, така и на ръчна изработка и скъпи материали от рода на сапфири и неръждаема стомана, производителите на луксозни телефони сега се отдръпват от пазара.
„Потребителската култура се преобърна от свръх консуматорска в пълно противоположна посока, ето защо ако мислите да се сдобивате със супер скъп продукт, сега не е времето”, казва пред CNN Ави Грийнгард, директор проучвания на потребителското поведение в Current Analysis – маркетингова къща за изработване и позициониране продукти и конкурентни предимства на клиентите им.
Motorola вече се опари от развитието на пазара. През изминалата седмица компанията изтегли от продажба модела Ivory E18, който временно беше оценен на 3 000 долара. Телефонът не привлече никакъв интерес от страна на потребителите. От компанията не коментираха решението си.
Сегашната ситуация на пазара за луксозна техника е изненада. Имайки предвид превъзходното му развитие през последните няколко години, мнозина дизайнери решиха да се отдадат именно на бизнеса в хай-тек сектора.
Prada например влезе в сътрудничество с LG, за да създадат два модела за Европа и Азия.
През септември миналата година Samsung пусна на пазара M75500 Night Effect phone, който носеше емблемата на Emporio Armani.
Месец по-късно Motorola се включи в надпреварата с модела Aura за 2 000 долара, изработен от неръждаема стомана и обсипан с 62-каратови сапфирени елементи.
Компанията за луксозни телефони Vertu също изнесе на пазара редица продукти, най-евтиният от които на стойност 6 хил. долара.
Рецесията обаче временно спря разрастването на компаниите за луксозни продукти в сферата на мобилните телефони не само в САЩ, но и по други части на света. В Русия например много новобогаташи загубиха състояние след срива в цената на петрола. За първото тримесечие тази година икономиката на САЩ е спаднала с 5,5%. Това повлече останалия свят и впоследствие през миналия октомври Bang & Olufsen, чиито телефони се продаваха в Европа за повече от 1 500 долара, реши да намали разходите си и да съкрати дейностите, които не й носят печалба и прекрати бизнеса си с мобилни телефони. Motorola бе следващата фирма, която прекъсна луксозната си линия.
Скъпите телефони никога не са представлявали феномен в Северна Америка. Производителите им разчитаха основно на нововъзникващите пазари. Но сега дори страни с ръст на БВП от 8% са консервативни в разпределяне на ресурсите си, богатите хора там са по-предпазливи в харчовете си, казва Грийнгарт, което е причина за слабия интерес към скъпите клетъчни бижута.