Хенрик Кристенсен, директор на Института за контекстуална роботика към Университета на Калифорния в Сан Диего, направи шокиращо предсказание за следващото поколение: “Моята прогноза е, че децата, които са родени днес, никога няма да карат кола”, пише Quartz.
Своята прогноза, която той споделя в интервю за The San Diego Union-Tribune през декември, е свързана с тенденцията автомобилната индустрия да се насочва все повече към бъдещето на безпилотните коли.
“Автономните безпилотни автомобили ще се появят след 10-15 години”, коментира той. “Всички автомобилни компании - Daimler, GM, Ford - твърдят, че до пет години ще пуснат автономни, безпилотни коли на пътя”.
Но предсказанието предизвиква известен скептицизъм. От една страна то предполага, че повечето управляеми от човека коли няма да бъдат по пътищата след 15 години. Това е меко казано малко вероятно. Средната възраст на колите в САЩ е 11,5 години. С 258 млн. леки автомобили по пътищата и 17 млн. нови, продавани всяка година, е малко вероятно да видим смяна на колите за десетилетие. Междувременно анализаторите очакват до 2035 г. по пътищата да се движат само 21 млн. автономни автомобила.
Въпреки амбициите на индустрията САЩ няма да са готови да се справят с милиони автономни превозни средства по улиците и магистралите в скоро време. През ноември Министерството на транспорта публикува насоки, с които да помогне улесняването на прехода към новия вид превозни средства, но несигурността все още е голяма. Щати като Флорида вече позволяват автономни коли и ще последват новата тенденция, макар че все още няма официална правна рамка по въпроса. Тя ще отнеме години, ако не и десетилетия, докато бъде изработена и приета.
На 5 януари Гил Прат, ръководител на Института за проучвания на Toyota, заяви в рамките на изложението Consumer Electronics Show в Лас Вегас, че “никой от нас в автомобилната и ИТ индустрията не е близо до постигането на истинското Ниво 5 (пълна) на автономност. Дори не сме близо”.
По-вероятно е част от децата, родени днес на някои определени места, никога да не карат кола. Това вече важи за места като Манхатън, където възможностите за ползване на обществен транспорт отдавна направиха възможен живота без автомобил. Само 23% от жителите на Манхатън притежаваха кола през 2013 г., в сравнение с 92% в САЩ като цяло. Тази тенденция може да се пренесе и в други градове, където по-скъпата инфраструктура и други фактори правят притежаването на кола по-сложно.
Автономните превозни средства, допълващи услуги за споделено пътуване като Lyft и Uber, биха могли да направят по-предпочитана възможността хората да бъдат возени от роботи, като това ще е и по-евтино, отколкото изкарването на книжка. Тази тенденция вече започва да се вижда на места като Бевърли Хилс, които подготвят собствени планове за обществен транспорт, включващи автономни коли.
И все пак на тракторите и автомобилите са им били нужни близо 50 години, за да заменят конете във фермите и системите за доставка в Северна Америка. Днес технологиите се развиват доста по-бързо, но навиците на хората може би не...