Прегърбен над малко електронно устройство, застанал зад препълнен щанд в пекинския мол Hailong Electronics City, Уан Нин седи вече цяла седмица без да е направил нито една продажба.
„Той умира“, посочва Уан, клатейки глава, докато гледа към изоставените магазини и скъсаните рекламни плакати в това, което някога е било един от най-натоварените пазари, известен като Силицевата долина на Китай. „Тук има повече персонал, отколкото клиенти. Вече всички пазаруват онлайн“.
Етажите на търговския център са осеяни със затворени магазини, жертва на възхода на базирания в интернет бизнес, като Alibaba Group Holding на Джак Ма и JD.com на милиардера Ричард Цяндун Лиу.
Онлайн революцията обещава да повиши производителността и да създаде 46 млн. нови работни места в Китай до 2025 г., много от тях с необходима по-висока квалификация, сочи доклад на базираната в Ню Йорк McKinsey & Co. В резултат от това ще бъдат загубени около 31 млн. традиционни работни места, което е равно на цялото работещо население на Великобритания.
Всичко това бележи едно глобално явление, чиято скорост и мащаб в Китай са просто несравними с другите части на света, твърди Цао Леи, директор на China E-Commerse Research Center, частна агенция за проучвания.
"Интернет помага за подобряване на производителността и ефективността, но може да бъде доста болезнено нещо за традиционния бизнес“, твърди Цао. „Книжарниците са първите засегнати, след това веригите за дрехи, след това магазините за електроника, а след това офисите за резервиране на самолетни билети, а в бъдеще банковите клонове и други традиционни места, предоставящи услуги също може да си отидат“.
Насърчаване на продуктивността
Насочването към интернет може да доведе до 22% ръст на производителността в Китай до 2025 г. и от 7% до 22% увеличение в БВП от 2013 до 2025 г., посочват от McKinsey. До 2025 г. това може да означава около 14 трлн. повече в годишния БВП.
Това не е утеха за Ли Фън, който има магазин на четвъртия етаж на Kemao Electronic City, който се намира в близост до търговския център Hailong Electronics.
"Молът беше пълен с хора, когато отвори врати през 2004 г.“, посочва Ли. „Бизнесът отиде от лошо към по-лошо в последните пет години. Въздействието на онлайн продажбите е огромно“.
Ли вече не се занимава с търговия на дребно и сега се опитва да предоставя IT услуги на корпоративни клиенти. По думите му колегите му от съседните магазини седят и играят покер, защото в търговските обекти просто няма клиенти.
Старо срещу ново
Същевременно Alibaba се бори с „криза на доверието“, тъй като не успява да се справи с нелегалната търговия, фалшивите стоки, подкупите и подвеждащите промоции в нейните онлайн магазини, както отбелязва в свой доклад китайският държавен регулатор. След като получи тези критики компанията заяви, че Джак Ма се е срещнал с властите и обещал да засили мерките, така че да се справи с въпросните проблеми.
"Сблъсъците между старата и новата икономика“ ще се задълбочават, твърди Оуян Жухуей, заместник-декан на Академията на интернет икономиката – агенция за проучвания, създадена в рамките на Централния университет по финанси и икономика в Пекин. Той твърди, че загубата на търговците на дребно е само началото на влиянието на технологии върху работните места.
"Истинското предизвикателство за Китай ще бъде в производството – представете си един ден, когато по-голяма част от производството е автоматизирано“, коментира Оуян. „В крайна сметка новата икономика ще спечели“.