Що се отнася до мобилните безжични технологии, американската верига за кафе Starbucks поставя някои стандарти. Още преди 13 години тя започна да предлага на своите клиенти безплатен Wi Fi. Все още някои гости идват в обектите не само заради кафето, но също така и за да ползват безплатно интернет. Сега Starbucks минава стъпка по-напред. Първо в САЩ, а след това и в други страни, гостите на Starbucks скоро ще могат да презаредят своите смартфони - без кабели.
Това става възможно благодарение на сътрудничество между веригата за кафе и Duracell Powermat. Последната е джойнт венчър между производителя на батерии Duracell, компания на концерна за потребителски стоки Procter & Gamble, и израелската технологична компания Powermat. Съвместното дружество ще помогне за пробива на безжичното зареждане на смартфони, пише Wall Street Journal.
Това няма да е лесна задача, тъй като, както и в началото с предлагането на безжичен интернет, има конкуриращи се стандарти. Единият от двата най-важни е Power Matters Alliance, основан през 2012 г. от Powermat Technologies и Procter & Gamble. В борда на директорите има представители на AT&T, на американски правителствени агенции и дори на Starbucks. Другият водещ стандарт е т. нар. QI стандарт на Wireless Power Consortium - като той се счита за по-отворен и международен, а сред неговите 196 компании членки влизат добре известни производители, като например Nokia, Samsung, Huawei, LG, HTC и ZTE.
Starbucks вече бе в подобно положение, що се отнася до стандарти. Около началото на новото хилядолетие на пазара имаше два конкуриращи се стандарта за безжични интернет връзки, HomeRF и Wi-Fi. Starbucks избра последния стандарт и крайна сметка Wi-Fi успя да надделее.
Всъщност Duracell Powermat би желала да е доста по-напред в развитието. Плочките за зареждане на компанията, които се поставят например на плотовете в кафенета, ресторанти или летищни салони, трябваше отдавна да са достигнали Европа. „Но всяка революция отнема време“, казва Ран Поликайн, основател и главен изпълнителен директор на Powermat, пред германското издание на Wall Street Journal. „Какво са три години, след като в продължение на десетилетия разчитахме на кабели и контакти". Компанията просто имала нужда от партньори.
Защото и инвестициите в безжични станции за зареждане за смартфони са значително по-високи от тези за Wi-Fi хотспот - дори и само защото за Wi-Fi хотспот често е достатъчен и един рутер. Но в кафене на Starbucks, разбира се, трябва да има повече от една станция за зареждане. Самата техника е доста стара, и електрическите четки за зъби работят на същия принцип, пише изданието. Скоро обаче и европейците ще могат да се надяват да зареждат безжично и удобно устройствата си в кафенета или ресторанти за бързо хранене. Въпреки че Duracell планира през втората половина на годината да се съсредоточи върху снабдяването на обектите на Starbucks в САЩ с безжични станции за зареждане, в началото на следващата година технологията ще може да се открие и в по-големите европейски градове - според Полиакайн не само в Starbucks, но също така и в McDonald's и други вериги.
Това се дължи и на скорошно придобиване на Duracell Powermat на Powerkiss - финландска компания, която произвежда малки пръстени за зареждане. С тях могат да се зареждат безжично и смартфони, в които функцията не е инсталирана, или които поддържат различен стандарт. Пръстените за зареждане следва да се продават на ниски цени, смята Поликайн. Предвид придобиването не е чудно, че наскоро Powerkiss премина от стандарта Qi към алианса на Power Matters.
Powerkiss вече е внедрен в няколко ресторанта на McDonald's в Европа. Засега обаче от веригата за сандвичи не разкриват до каква степен компанията ще инвестира в зарядните станции за смартфони.