Дискотечните или стробоскопски лампи в наши дни се свързват с купоните, но стробоскопът е изобретен през 1930-те години като лабораторен инструмент, пише Businessweeek. Той бил въведен от преподавател в MIT на име Харолд Док Едгъртън, който го използвал за създаване на снимки на явления, твърде бързи, за да може да бъдат уловени от невъоръжено човешко око или фотоапарат. През 1960-те години обаче Кен Киси и останалите психонавти започват да ги използват като осветление за своите спектакли и те продължават да се възприемат като такива.
Не всички обаче са готови да отстъпят присветващите лампи на дискотеките. В света на спорта, където винаги има огромен натиск за постигане на все по-високи резултати, треньорите експериментират с тези съоръжения. Също както спринтьорите тичат, дърпайки парашут, за да станат краката им по-силни, а бейзболните играчи слагат метални рингове на батите си при упражняване на ударите, нарушаването на зрението по време на тренировки може да подобри рефлексите и времето.
Оби Уан Кеноби, разбира се, е знаел това. Но онези от нас, които нямат шестото чувство на джедаите, не са особено ефективни, когато не виждат добре. Онова, което правят стробоскопските лампи, е да ни заслепяват периодично, което затруднява, но не премахва напълно, възможността ни за балансиране и реагиране при тренировките.
Според Стивън Митроф от Университета "Дюк", който проучва ефекта от подобни опити, има доказателства, че от тях има полза. Хората, които правят стробоскопски тренировки, "могат по-добре да възприемат едва доловими сигнали за движение и да запаметяват определени събития", твърди той.
Nike проявява интерес към идеята преди две години и започна да продава стробоскопски очила - Nike SPARQ Vapor Strobe, при които присветват лещи с течни кристали, като стават ту прозрачни, ту замъглени, при темпо, което потребителят може да определя сам. Цената на чифт такива очила е 300 долара.
Освен това производителят на спортни стоки възложи изследвания на ефективността на очилата, което излезе с окуражаващи резултати. Обект на изпитанията бяха спортисти от Carolina Hurricanes. Като част от тестовете, една група играчи тренират с очилата, а другите - без тях, като спортуващите с очилата отчитат по-добри и точни резултати при тренировките.
Има обаче една лоша новина: Nike вече не произвежда очилата. Причината за момента не е известна. Една японска компания все още предлага модела. За онези, които искат да притежават чифт от тях, вариантът е eBay, където има оферти за по 800 долара.