Малка новостартираща компания за самолети се надява да започне да продава най-бързия бизнес самолет в света, проектиран по модела на военните изтребители.
Saker Aircraft рекламира двуместния си S-1 като единствения самолет, който може да транспортира високопоставени бизнесмени със скорост, почти равна на тази на звука, пише BusinessWeek.
Летателният апарат има максимална скорост от 1 миля на 6 секунди, като се движи нормално със скорост от 720 мили/час - доста по-бързо от повечето търговски самолети.
Джетът за 5 млн. долара е насочен към бизнесмени, които искат да стигнат от Лос Анджелис до Чикаго или пък от Ню Йорк до Флорида за около 2 часа. Смята се, че разработването му ще струва около 350 млн. долара, като пускането му е планиранo за 2019 г.
Скоростта на летене може да се окаже критична за пътниците по една важна причина: на борда няма тоалетна. Няма и бюро, маса или диван - обичайни удобства за бизнес самолетите, много от които са съвсем малко по-бавни от S-1.
Липсата на подобни екстри на S-1 може да окаже отрицателен ефект върху продажбите, въпреки че компанията твърди, че самолетът ще запълни една ниша в авиацията - бързи полети на разстояния под 1600 мили. От фирмата разчитат на факта, че половината от всички пътувания с бизнес самолети се извършват с един или двама пътници на борда, въпреки че има възможност да се транспортират 10 или повече души.
От компанията прогнозират, че ще имат достатъчно поръчки, за да произвеждат по 50 самолета годишно през следващите 10 години, стига да намерят финансиране за проекта си. В момента се водят преговори с инвестиционна банка.
И все пак, ако човек има достатъчно пари и иска да лети бързо, защо просто да не си купи изтребител? Именно това направиха основателите на Google Лари Пейджи и Сергей Брин през 2008 г., когато си купиха Dornier Alpha Jet от Европа. Съоснователят на Microsoft Пол Алън пък стана собственик на руски MИГ 29 преди две години. Главният изпълнителен директор на Oracle Лари Елисън, който е запален почитател на самолетите и лодките, също има изтребители, пише New York Times.
Освен всичко останало, изтребителите са и сравнително евтини. L-39 Albatros от бившата Чехословакия, произведен през 1980-те години, може да се купи за под 200 000 долара, а руските МИГ-ове се продават онлайн за по 79 000 долара - по-малко от луксозно Audi.
При тези самолети обаче има проблем със сигурността и доста разходи. "Те се нуждаят от много поддръжка. Няма по-хубаво нещо на света от чисто новото", твърди Чарли Джонсън, който е консултант на Saker Aircraft.