Google постави под въпрос баланса на силите на пазара за таблети. Специалистът в онлайн търсенето представи по време на своята годишна конференция на разработчиците в Сан Франциско в сряда първия си таблет под името Nexus 7. Google ще извади на пазара устройството съвместно с производителя на хардуер Asustek, известен с марката си Asus. В основната си версия таблетът ще е на конкурентна цена от 199 долара, предаде Ройтерс. Устройството тежи 340 грама, животът на батерията е 9 часа, идва с четириядрен процесор, но, за съжаление, без възможност за 3G връзка.
Устройството ще работи под операционната система Android 4.1 или Jelly Bean – версия, която също беше представена на днешната конференция.
Новата версия на операционната система ще излезе в средата на юли и ще задвижва устройствата Galaxy Nexus и Nexus S, както и таблетa Motorola Xoom.
"Ние искаме нещата да са прости, красиви и наистина умни", коментира по време на събитието Вик Гундотра, старши вицепрезидент на компанията.
По този начин Google преследва подобна стратегия, каквато има и за пазара за смартфони: да спечели възможно най-бързо надмощие чрез евтини устройства. В момента на пазара за таблети безспорен лидер с пазарен дял от 68% е Apple с iPad и софтуера iOS. Въпреки това Google вече отне на конкурента си от Купертино пазарен дял при смартфоните, в момента се продават много повече мобилни телефони с Android, отколкото с iOS. Според Google днес в експлоатация са 400 млн. Android устройства.
Този успех компанията иска да повтори и при таблетите. Разпространението на софтуера е решаващ фактор, тъй като чрез него компаниите създават тази екосистема с възможности за допълнителни приложения или медийно съдържание - със съответния потенциал за приходи. Докато на пазара на смартфони други производители, като Samsung, произвеждат популярен Android хардуер, популярността на iPad на Apple все още ненадмината. Преди няколко дни и софтуерният гигант Microsoft представи своя таблет Surface, който работи със собствената операционна система с Windows 8. Американският пазарен анализатор Forrester прогнозира, че до 2016 г. в света ще се използват 760 млн. таблети.
Amazon се опитва от миналата година да разбие пазара на таблети със своя Kindle Fire. Устройството струва също 199 долара и върви под модифицирана версия на Android. Amazon засега не обявява официално колко Kindle Fire е успяла да продаде. Пазарните изследователи смятат, че компанията изпреварва другите таблети с Android. Доминацията на Apple обаче не може да бъде прекратена дори и с ниските цени.
Чрез своя Kindle Amazon предоставя възможност за достъп до своята собствена платформа с дигитални книги, музика и филми. С Google Play и Google има собствен магазин за приложения, но не и подобна на Amazon услуга.
„Google научи урока на Amazon", казва анализаторът на Forrester Джеймс Мак Куиви, цитиран от Financial Times. „Първо Google ще заговори милионите потребители, които искат да имат евтин таблет, а след това ще ги докара до други устройства с Android и услуги на Google".
Новият таблет ще се продава именно в магазина на технологичния гигант Google Play. Google планира да предложи седеминчовия Nexus 7 в две версии, за 199 долара с осем гигабайта капацитет за съхранение и за 249 долара с 16 гигабайта. Цената е, в допълнение към хардуера и софтуера, ключов аргумент за бъдещите продажби. Най-евтиният iPad 3 може да купи за 499 долара, за същата цена може да се купи и таблет на Samsung.
Първите доставки на Nexus 7 ще бъдат направени в началото на юли, но първоначално само в САЩ, Англия, Канада, Северна Ирландия и Австралия. Най-нетърпеливите купувачи ще получат по 25 долара кредит за приложения от Google Play, както и безплатен достъп до филми и списания.
Google представи и Nexus Q, малък медиа плеър, който също работи под Android и може да се включва към високоговорители и телевизори. Чрез устройството се дава достъп до мултимедийни продукти, съхранявани в “облака” на Google.
Цената на устройството е 299 долара.