Американският софтуерен концерн Microsoft представи първия си компютър. Устройството, под името Surface, e замислено като пряка конкуренция на iPad на Apple, предаде Ройтерс.
Новото устройство ще работи на новата операционна система на Microsoft - Windows 8. Като сериозно различие с iPad, клавиатурата и тъчпадът на Surface ще бъдат от вътрешната страна на капака на неговия дисплей.
Таблетът е снабден с USB порт за свързване с периферни устройства като принтери и вторични дисплеи. С 10,6-инчов HD дисплей, Surface е дебел само 9,3 милиметра, тежи 680 грама и има камери и от двете си страни. Той ще се продава с 64 или 128 гигабайта хард диск, но цената и датата на пускане в продажба на новия таблет не бяха обявени.
Вариантът Pro е дебел 14 милиметра, но може да бъде задвижван с версията на Windows 8 и освен с движения на ръката ще има помощен щифт. Слотът за карти памет е microSDXC, ще има и USB 3.0, Mini DisplayPort за видео и Wi-Fi антена. Паметта ще бъде 64 или 128GB. Тегло 903 грама и дебелина 13,5 mm.
Двете устройства разполагат с TouchCover, по подобие на SmartCover за iPad, който служи за клавиатура (тънка едва 3 милиметра), както и за защита на екрана. Клавиатурата включва и тъчпад, както при лаптопите. Корпусът се нарича VaporMg и е създаден по нова технология, която допуска по-тънки детайли, но с по-голяма здравина. Таблетът има на гърба си специална подвижна поставка, която помага устройството лесно да се превърне във вертикален монитор.
Microsoft обеща Surface да излезе на пазара скоро, а експерти очакват той да е по-евтин от iPad и да струва между 399 и 499 долара.
"Това е едно съвсем ново семейство устройства с марката Microsoft", заяви генералният директор на компанията Стив Балмър. Той описа Surface като "таблет за работа и за игра". Заради Windows 8 Surface е персонален компютър (PC). Surface е таблет. И Surface е нещо ново, което ние мислим, че хората ще заобичат напълно", отбеляза Балмър.
Разработени от компанията гигантски сензорни екрани също носят името Surface. Наименованието впрочем произтича от настолен компютър, който Microsoft бе пуснал на пазара преди години. Впрочем мениджърите на концерна неколкократно подчертаха, че разработването на собствения таблет е продължение на досегашните усилия на компанията. Microsoft винаги е произвеждал и хардуер, за да насърчава продажбите на софтуера си. Така например навремето компанията разработи и една от първите компютърни мишки.
Според анализатори пазарът на таблети ще отчете силен ръст тази година. През 2012 г. се очаква да бъдат продадени 107 млн. таблети, твърдят от IDC. За 2011 г. над 62 на сто от пазара са за сметка на Apple - 40,5 млн. продажби в цял свят. Втори далеч назад остава южнокорейският технологичен гигант Samsung с пазарен дял от 9 на сто или 6,1 млн. продажби.
Представянето на новото устройство въодушеви анализаторите. Според Ал Хилва от IDC таблетът е убедителен предвид успешното сливане на най-важните качества на персонален компютър и таблет. „Дали това не е швейцарското ножче сред таблетите“, пита еуфорично той, цитиран от Wall Street Journal.
Още снимки вижте в галерията.