Европейският въздухоплавателен концерн EADS, част от който е и самолетостроителната компания Airbis, разработва свръхзвуков самолет, който лети над атмосферата, но стартира от обикновена писта, съобщи Ройтерс.
Концептуалният модел се представя от днес на парижкото авиошоу. С новия суперджет пътниците ще могат да стигнат от френската столица до Токио само за два часа и половина. За разлика от свръхзвуковия "Конкорд", новият суперсамолет ще предложи знаково преимущество:
"Благодарение на новите горива, като водорода например, ще намалим значително замърсяването на околната среда", твърди шефът на изследователския екип Жан Ботен. Затова и новият проект носи помпозното име ZEHST (Zero Emission High Supersonic Transport, високоскоростен транспорт с нулеви вредни емисии).
Оптично обаче новият супер самолет наистина прилича на "Конкорд"-а, който бе конструиран от предшественика на EADS - Sud Aviation и който заради високите разходи за гориво и малкия брой желаещи да го ползват, донесе загуби на своите оператори Air France и British Airways.
"Когато си над атмосферата никой не чува нищо", казва Ботен.
Максималното ускорение ще бъде 1,2 G, което означава, че пътниците няма да се нуждаят от специална подготовка и оборудване, за да понесат пътуването. Новият джет ще лети на височина 32 км и ще се задвижва с три различни вида двигатели.
Машината ще излита чрез стандартни турбовитлови двигатели, а впоследствие ракетни двигатели рязко ще я издигат над атмосферата. Въздушно-реактивните двигатели, които понастоящем се използват при ракетите, ще позиционират самолета на 32 км височина над земната повърхност, като той ще се движи със скорост четири пъти по-голяма от скоростта на звука (4 Х 1234,8 км/ч). След планирано спускане на по-ниска височина в действие отново ще влизат турбовитловите двигатели и самолетът ще се приземява.
Проектът няма да остане част от научната фантастика, твърдят от концерна. Изследванието се съфинансира от френската агенция за цивилно въздухоплаване DGAC, която е вложила 40 млн. долара. В разработките участват и японски партньори.
Според Боден EADS ще разполага с безпилотна тестова машина до 2020 г. От компанията обаче предполагат, че търговските полети със самолета-ракета ще станат реалност след още 30-40 години, предава Ройтерс.