fallback

Компютърната анимация – твърде много ботокс

Благодарение на подобрената компютърна анимация изкуствените фигури в киното стават все по-реалистични, но това може да се окаже проблем

16:39 | 14.04.11 г.
Автор - снимка
Създател

Засега „Майло на Марс“ не оправдава очакванията за печалба. Снимка: Walt Disney

През последните няколко години компютърната анимация разкри неподозирани възможности пред филмовата индустрия. Изкуствените фигури все повече наподобяват на истинските, симулираната околна среда също изглежда все по-реална. Но постепенно се оказва, че всичко това може да се превърне от предимство в проблем за бранша, пише Süddeutsche Zeitung.

Тъй като анимираните актьори изглеждат все по-човешки, зрителят не се чувства комфортно, са доказали последните изследвания. Когато всичко изглежда реално, хората в салоните вече не се концентрират в приликите, а в макар и малкото различия. Ефектът се обозначава със сложния термин „Uncanny Valley“ (Тайнствена долина).

Наистина по-ранните анимирани филми като „Шрек“ и „Рататуй“ донесоха добри печалби на киностудиата и разпространителите. А лентата „Аватар“, за която създателите са смесили анимирани с реално заснети сцени, постигна още по-голям успех и стана истински шлагер.

С триизмерния "Mars Needs Moms" (в България - „Майло на Марс“) Walt Disney отиде дори още по-далече в техническо отношение. За сметка на това във финансово отношение филмът не се е отблагодарил на създателите си. С бюджет от 150 млн. долара (104 млн. евро) от премиерата си на 11-и март в САЩ лентата е донесла едва 34 млн. долара (23 млн. евро).

Този неуспех може да има много обяснения – неподходящо време за пускане на пазара, конкуренцията, по-скъпия билет заради триизмерната анимация и не на последно място – самото съдържание. Вината може да се търси обаче и в т. нар. ефект „Uncanny Valley“.

„Движенията на лицата на главните герои не ми изглеждаха съвсем естествени“, казва 41-годишният Дъг МакГолдрик, който е гледал лентата с двете си дъщери. Характерите им изглеждали безжизнени и като от пластмаса, казва той. Сякаш в тях някой е вложил „твърде много ботокс“.

Участвалият в анимацията на „Аватар“ компютърен специалист Грег Филоу също съветва да не се използва твърде реалистична анимация. „Подсъзнателно зрителят усеща, че с онова, което вижда, не всичко е наред“, казва той. И твърди, че само бъдещето ще покаже дали индустрията не е кривнала от правия път на развитие.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:02 | 03.09.22 г.
fallback