Единствено операционната система на интернет гиганта Google – Android, може да се възприема като силен конкурент на Apple, прогнозират от анализаторската компания Gartner Inc.
През тази година според Gartner делът на Apple на пазара на таблети ще бъде 68,7% (48 млн. продадени устройства iPad). Уредите с Android ще държат почти една пета от пазара с около 14 млн. продадени таблета.
През следващите няколко години тази тенденция няма да се промени съществено. Така за 2012 г. анализаторите очакват делът на iPad да бъде 63,5% (68,6 млн. таблета), а през 2015 г. - 47,1%, но с почти 138,5 млн. продадени устройства.
Операционната система на Google също ще се развива добре, смятат от Gartner. За 2015 г. експертите очакват пазарният дял на платформата с отворен код да достигне 38,6%, което се равнява на почти 113,5 млн. продадени устройства.
За останалите платформи обаче не се предвижда розово бъдеще. Така например операционната система QNX, към която преминава производителят на Blackberry - Research In Motion, ще държи през 2015 г. 10% от пазара. На WebOS, която стана собственост на Hewlett-Packard заедно с Palm, ще се падат 3% от пазара, а MeeGo, общ проект на Nokia и Intel, ще държи едва един процент от пазара.
Прави впечатление, че в тази своеобразна класация липсва Windows, но и този факт си има своето обяснение. Прогнозата на Gartner е ограничена върху така наречениете „Media Tablets“, които не разполагат с пълноценна операционна система, какъвто е продуктът на Windows.
През 2010 г. със своя нов продукт iPad Apple успя да вдъхне нов живот на позамрелия пазар на таблети. През по-голямата част на годината концернът нямаше абсолютно никаква конкуренция, като едва през зимата на пазара се появи таблетът Samsung Galaxy Tab, който разполага с Android.
Така според Gartner пазарният дял на iPad през 2010 г. е бил 83,9%. Срещу него през тази година се изправят дузина устройства с Android, но благодарение на втората версия на iPad Apple вероятно ще защити господващото си положение.
Като цяло Gartner очаква през настоящата година да бъдат продадени 69,8 млн. таблета, а през 2015 г. техният брой трябва да бъде 294,1 млн.
Преди две седмици от анализаторската компания прогнозираха, че разходите за информационни технологии (ИТ) в глобален мащаб ще нараснат с 5,6 процента до 3,6 трлн. долара през 2011 година, подкрепени от покупките на таблетни компютри.