Колизеумът – емблемата на италианската столица Рим, може и да добавя около 1,4 млрд. евро към брутния вътрешен продукт на Италия всяка година, но цялостната му оценка е много по-голяма от това.
Според Deloitte стойността на социален актив на зданието, или нематериалната стойност за съществуването му за италианците, е около 77 млрд. евро, съобщава Bloomberg.
„Тази стойност се възприема от повечето италианци, не само от тези, които го посещават“, се казва в доклад на консултантската компания, публикуван в понеделник.
И докато изчисляването на икономическата стойност на култовата сграда е лесно – прибавете непосредствената стойност на продадените билети към изчисления ефект, който посетителите му имат върху другите бизнеси – то определянето на стойността му като цяло е нещо съвсем друго.
Deloitte прави изчислението си на база на анкета сред респонденти, попитани каква сума са готови да платят, за да запазят актив или услуга, въпреки че те „може да не го използват директно, да нямат дори и непряка полза от него и може да не планират бъдещо използване за себе си или други“. Гражданите на Рим средно са готови да дадат 90 евро всеки, докато за другите италианци тази сума е 57 евро.
Колизеумът е най-посещаваната забележителност в Италия, която през 2019 г. е привлякла 7 млн. посетители. Италианската компания за луксозни стоки Tod’s Group финансира реставрация за 25 млн. евро на монумента през 2011-2016 г.