Три компании - швейцарската MSC, водеща в криузните пътувания, италианският корабостроител Fincantieri и газовата компания Snam, обединяват усилията си в търсене на варианти за беземисионно круизно пътуване, пише Ройтерс.
През следващите 12 месеца обединението ще работи за конструирането на първия круизен кораб, използващ водород. Ще бъдат оценявани редица технологични и логистични аспекти за този проект, обясняват трите компании.
Европейската комисия (ЕК) анонсира преди седмици амбициозния си климатичен пакет, който вече обхваща и корабното гориво, което е високо въглеродно, но досега не попадаше в обсега на климатичните действия на общността. Сега идеята е корабите да се задвиждав с водород, но за целта са нужни инвестиции, а инициативата на трите компании цели това - привличане на вниманието на инвеститорите към задачата за позеленяването на корабната индустрия.
Очакванията са водородът да има важна роля при изпълнението на целта за въглеродна неутралност на света до 2050 година. Особено значение ще има за тежката индустрия и транспорта, където за момента няма реален заместител на изкопаемите горива като енергиен източник.
Но повечето от проектите за водород са още на начален етап от своето развитие и е необходимо разходите първо да намалеят, преди технологиите да станат широко достъпни.
В момента корабната индустрия емитира 3% от въглеродния диоксид в световен мащаб, затова и водородът може да помогне за намаляване на замърсяването от корабоплаването, смята изпълнителният директор на SnamМарко Алвера.
Компанията печели основно от транзита на газ в Италия, но започна да отделя голяма част от парите си в нови зелени начинания, посочва още Ройтерс.
"Искаме да сме начело на енергийната революция в нашия сектор" обяснява и председателят на борда на круизното звено на MSC Пиерфранческо Ваджо. Според него именно водорът е решението в тази посока.