fallback

ЕК препоръчва проверки на едно гише на COVID-сертификатите на летищата

В момента в ЕС има 15 различни начина за проверка на пътуващите, макар сертификатите да са едни и същи, независимо коя държава ги издава

17:01 | 22.07.21 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Европейската комисия (ЕК) препоръчва сертификатите, които удостоверяват статуса относно коронавируса на пътуващите, да се проверяват на "едно гише" на летищата, става ясно от насоки на Брюксел. Не е нужно пътниците да показват сертификатите на границата на излизане от страната и отново - при преминаване на следващата граница, или и на граничните власти на летището и на представители на авиокомпаниите.

Според препоръките на ЕК проверката може да става само на едно място - за предпочитане при напускане на страната, и възможно най-рано, за да се облекчи процедурата.

След като пандемията блокира пътуванията през 2020 година, сега авиокомпаниите очакват ръст на трафика, който през юли вероятно ще бъде с 60% над нивата от предкризисната 2019 година. Това означава и съществено по-голям брой сертификати, които да бъдат проверявани от властите.

От 1 юли ЕК въведе официално зелен сертификат, който показва статуса на пътуващите - с поставена ваксина, отрицателен тест или документ за преболедуване, с цел нормализиране на пътуванията и отваряне на границите. По данни на Комисията към момента са издадени 270 млн. сертификата, които се признават от 30 държави - всички държави от Европейското икономическо пространство и Швейцария.

В момента проверките на сертификата не са унифицирани - колко често е проверяван един пътник зависи от точката, от която тръгва, дали пътува транзитно и от мястото, в което пристига. Проучване на Брюксел показва 15 различни начина, по които пътуващите със самолет биват проверявани, макар и самите сертификати да са едни и същи, без значение коя държава ги издава.

Например някои държави проверяват само излизащите, други - само влизащите, а трети - и влизащите и излизащите. В някои страни проверките на случаен принцип, в други проверката се извършва от летищните власти,в трети - от авиокомпаниите, както и от граничните власти.

От ЕК смятат, че това положение само претоварва летищата и усложнява процеса. Затова има нужда от по-добра координация между институциите и държавите, пишат още от Брюксел.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:09 | 13.09.22 г.
fallback