Първият в света круизен кораб, отчасти задвижван от батерия, ще поеме на първото си пътуване от Северна Норвегия, обяви круизният оператор Hurtigruten, цитиран от Ройтерс.
Хибридният плавателен съд Roald Amundsen може да поеме 500 пътници и е създаден да плава в сурови климатични условия.
Кръстен на прочутия норвежки изследовател, който първи достига Южния полюс през 1911 г., корабът се насочва към Арктика от Тромсьо тази седмица и ще отплава на северозапад към Аляска, преди да тръгне на юг, достигайки Антарктика през октомври.
Въпреки че двигателите му работят предимно с корабно гориво, батериите позволяват плаване на слънчева енергия за около 45 до 60 минути при идеални условия, посочва главният изпълнителен директор на Hurtigruten Даниел Скиелдам.
Компанията твърди, че батериите ще намалят разхода на гориво и ще спестят около 20% от емисиите от въглероден диоксид спрямо работата единствено на гориво. Фирмата, която държи круизни кораби, обикалящи фиордите в района на Норвегия и в Арктика, е вдъхновена от хибридните фериботи в Норвегия, както и от нарастващия парк от електрически автомобили.
Технологията за задвижване на кораби с батерии все още е в ранните си дни дори и за по-къси трасета, тъй като малко пристанища осигуряват станции за зареждане.
“Очакваме батериите да са важна част от корабоплаването през следващите години, но разбира се не очакваме корабите ни да могат да оперират само на батерии, защото корабът трябва да може да плава 18 до 20 дни в области, в които няма места за зареждане”, коментира изпълнителният директор.