fallback

Слънцето и плажовете вече не стигат на Испания за привличането на туристи

Страната трябва да промени туристическата си стратегия, твърдят експерти

12:40 | 26.12.16 г. 1

От повече от половин век туристическата слава на Испания лежи главно на пясъчните ѝ плажове, топлото море и предвидимите метеорологични условия. Но вместо да отчете рекорден брой посетители за последните 12 месеца, страната се сблъсква с опасения, че традиционният подход вече не привлича толкова чуждестранни туристи, пише Guardian.

Въпреки че прогнозите сочат, че Испания ще посрещне 75 млн. души до края на този месец, а това е повече от миналогодишните 68 млн., ръстът не е това, което изглежда.

Увеличението не се дължи толкова на конкретна испанска стратегия, а на факта, че тероризмът и нестабилността накараха много туристи да избягват Египет, Тунис, Турция и Франция.

Според Конфедерацията на испанските туристически агенции близо 10% от тазгодишните туристи са “взети назаем” от конкурентни дестинации около Средиземно море. 

Другият проблем - въпреки че общите данни за броя туристи растат, средната сума, която посетителите харчат, спада. Тази, идваща от европейските посетители, се е свила с 2,2% между януари и юли тази година.

Към това добавете опасенията, че някои популярни дестинация стават все по-препълнени с не толкова платежоспособни туристи, чиято бройка и държание предизвикват недоволството на местните жители и поставят под въпрос доколко туристическият модел, залагащ на слънцето и плажовете, е ефикасен.

Скорошен доклад на Ernst & Young отбелязва спада на средните разходи на посетител и препоръчва Испания “да преориентира стратегията си”, за да привлече по-платожоспособни хора от Европа и извън нея, вместо да продължава да разчитат на тези, които търсят по-евтина почивка.

Филип Москосо от испанското бизнес училище IESE твърди, че е време страната да преосмисли подхода си към туризма.

“На някои места, като Балеарските острови и Барселона, започваме да достигаме точката на насищане, където част от хората започват да се чувстват малко заляти от орди от туристи”, коментира той. “Въпреки че знаем, че туризмът е индустрия номер едно и ние ѝ дължим много в икономически план през последните няколко години, на много хора толкова много туристи им идват в повече, особено лятото”.

Той посочва, че недоволството е свързано с множеството посетители, които спят в малки апартаменти под наем и харчат малко, когато излизат, като разходите им са предимно за алкохол. Същевременно има доста недоволни и от туристите, които отиват за три дни на Ибиса и прекарват времето там без да си правят резервации.

“Не всичко е черно и бяло, но на места като Барселона, нещата определено ще се променят, защото в някои квартали хората излизат на протести”, посочва експертът. “Когато гласоподавателите правят така, политиците са склонни да реагират”.

Москоко твърди, че макар Испания да работи по привличането на по-платежоспособни посетители, тя трябва да инвестира повече в промотирането на културата си.

“Очевидно има километри брегова ивица, но има и културно наследство, което трябва да се оценява, а посещенията му да се насърчават повече. Голяма част от китайците посещават Париж, Рим и Лондон: те трябва да знаят, че има какво да видят и в Испания и това не са само слънцето и плажовете. Трябва да положим усилия в тази посока”.

Йосеп Валс, професор по маркетинг в бизнес училището ESADE в Барселона, призовава за поглед отвъд плажовете, като единственото място, което европейците предпочитат за ваканция.

Москосо твърди, че Испания не може да приеме досегашния си имидж за даденост. С толкова много гости, “заети” от други дестинации, и на фона на въпросите, които Brexit повдига за бъдещето на най-големия източник на туристи за Испания, туристическият сектор трябва да бъде внимателен. Той е донесъл над 11% от БВП на страната и се очаква да нарасне с 4,4% през тази година. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:26 | 11.09.22 г.
fallback