В белгийски магазин, уместно кръстен Planete Chocolat, рафтовете са изпълнени с примамливи великденски съкровища, които имат за цел да привлекат купувачите – зайчета с панделки, красиви яйца в опаковки и елегантни кутии с бонбони.
Суони Вренкс, служител в магазина, намиращ се в близост до основния площад в Брюксел, твърди, че обикновено има между 50 и 100 клиенти до обяд в дните преди един от най-големите празници в християнския календар. Но след терористичните атаки, които нарушиха спокойствието в белгийската столица, малцина са тези, които се осмеляват да излязат за великденски лакомства, пише Bloomberg.
Въпреки че шоколатиерите реагират бързо, изразявайки съболезнования на близките на загиналите, също толкова бързо изразяват и своите притеснения за бъдещето. Тяхното препитание зависи от хората от целия свят, които посещават магазините им, за да опитат световноизвестните лакомства. Но търговците знаят, че в подобни ситуации туристите не посещават места, на които не се чувстват в безопасност.
„Сигурна съм, че ще се случи – хората ще отменят пътуванията си“, коментира Вренкс, „Те ще сметнат, че това е място за терористи“.
Атаките от 22 март, които убиха 31 души и раниха 270 други, са поредният сблъсък на Брюксел с насилието. Само няколко дни преди терористичните атаки белгийската и френската полиция проведоха акция, при която арестуваха в града Салах Абдеслам, главният заподозрян за атаките в Париж от 13 ноември, при които загинаха 130 души. Абдеслам се укриваше в белгийската столица. През май 2014 г. трима души бяха убити, когато стрелец извърши нападение в Еврейския музей на Белгия.
Идеята, че Белгия, малка западноевропейска страна с 11 млн. души население, може да стане известна с тероризма, шокира мнозина. За това място американският президент Барак Обама твърди, че е „лесно да заобичаш страна, известна с шоколад и бира“.
На Великден Белгия показва в пълна сила своята сладка страна – витрините на магазините са препълнени с шоколади. Твърди се, че местните ядат по повече от 8 кг шоколадови изделия всяка година, което ги нарежда на първо място по консумация.
Любовната афера на страната с шоколада датира още от царуването на крал Леополд II в Конго в края на XIX век, който помага за снабдяването на страната с готово за износ какао. Нещата започват да се случват истински чак след 1912 г., когато синът на швейцарски фармацевт създава първите шоколади с пълнеж, които нарича пралини. Те са сътворени в семейната му фабрика в Брюксел.
Днес белгийските шоколатиери изнасят продуктите си в целия свят, а брюкселските магазини се конкурират помежду си с артистично подредените си витрини, в опит да привлекат туристите, запътили се към музеите за изкуство и другите забележителности в града.
Тази година, в близост до този район, гражданите на Брюксел и посетителите на града се събраха, за да почетат паметта на жертвите на терористичните атаки.
Атаките ще свият потребителските разходи за отдих, свободно време и туризъм, но има вероятност те да имат само краткосрочен ефект върху белгийската икономика като цяло, твърди Франческа Пек, икономист на IHS Global Insight в Лондон. Загубите могат да се увеличат, тъй като атаките са се случили малко преди важния за бизнеса Великден, когато ресторантите и баровете обикновено са пълни.
В резултат от всичко това очакванията на IHS са, че белгийската икономика ще нарасне с 1,45% през тази година. Предишната прогноза беше за ръст от 1,6%. Но забавянето вероятно ще бъде временно, както това след атаките в Париж през ноември, където купувачите отказаха да променят навиците си, макар и изправени пред заплахата от нови терористични заплахи, коментира още Пек.
"Колкото и ужасни да бяха нападенията в Брюксел, икономическата активност обикновено е доста устойчива на терористични атаки“, пише тя.
И все пак белгийците са притеснени до какво ще доведе случилото се в дългосрочен план – дали хората в Япония, САЩ и Китай ще променят мнението си относно посещенията на своите любими калдъръмени улички и класически европейски кафенета. Търговците се надяват, че нещата ще се подобрят толкова бързо, колкото след атаките в Париж.