В навечерието на туристическия сезон, когато много семейства все още не са планирали летните си почивки, от Българското круиз общество предупреждават за некоректни туристически агенции, които могат да подведат потенциалните си клиенти с нереално ниски оферти за пътешествия с кораб.
Зад първоначалната оферти от 200 – 400 евро на човек за 7-дневна ваканция често се крие редовен морски транспорт с параход, комета или ферибот, което в никакъв случай не е „круиз” и не включва туристическите атракции и програми, типични за този вид туристически обиколки, обясняват експерти.
Злоупотребява се и със звездната категоризация на корабите, предупреждават от българското круиз общество. Бегъл поглед на интернет офертите показват, че повечето круизи се извършват с кораби 4 и 5 звезди, като нискокатегорийни плавателни съдове почти не се обявяват, което е далеч от реалността.
Корабите от първа до трета категория обикновено са построени през 70-те и 80-те години и понеже в круиз-индустрията все още няма официална категоризация, често се злоупотребява с представянето на тези плавателни съдове като предлагащи първокласно пътуване, предупреждават експерти.
За да привлекат повече клиенти, нелоялни компании злоупотребяват и с условията за „лукс“, предлагани по време на пътуването. Като ориентир на българските туристи представяме четирите сегмента, в които са разпределени круизите.
* Икономичен (наричан още бюджетен, съответства на 2-3 звезди при хотелите) – обслужва се от стари модели кораби, пуснати на вода през 70-те и 80-те години с тесни каюти и общи пространства, далеч различаващи се от атмосферата и дизайна на съвременните круиз кораби. Обслужването е all inclusive, като храната е евтина на блок маси. Ориентировъчна цена на ден за пасажер в двойна каюта е 90-100 евро.
* Стандартен (модерни големи кораби, които отговарят на 4-5 звезди в хотелите) - тук няма all inclusive, храната е добра, но не е висша кухня (освен в специализираните ресторанти на борда). Напитките не са включени в цената (с изключение на чай, шварц кафе, вода и сокове от машина). Атмосферата и комфорта са на много добро ниво, вечерните забавления са в стил Бродуей, много забавления и занимания за деца. Ориентировъчна цена на ден легло в двойна каюта е 100 – 110 евро.
* Първокласен (модерни кораби, съответстващи на 5 звезди) - значително по-малки като капацитет от стандартния сегмент, значително по-малко деца на борда. Кухнята е много по-добра от тази в стандартния сегмент, дори понякога граничеща с гурме. Сомелиери на борда. Напитките отново не са включени в цената (с изключение на чай, шварц кафе, вода и сокове от машина). Ориентировъчна цена на ден за легло в двойна каюта е 120 – 130 евро.
* Ултра-лукс (малки кораби 6 звезди и.r големи луксозни яхти) - съотношението обслужващ персонал към пасажери е 1:1. Висша, гурме кухня. Понякога напитките са включени в цената. Деца почти липсват. Забавленията са ограничени. Възрастовата граница на гостите е най-висока, в сравнение с останалите сегменти. Ориентировъчна цена на пасажер на ден в двойна каюта (обикновено са само апартаменти, с или без балкон) започва от 250 евро нагоре. От българското круиз общество предупреждават хората, които влизат в директен контакт с круиз линиите, да проверят достоверността на тази информация. Официалната статистика на Международната асоциация на круиз линиите сочи, че 9 от 10 туристи, които вече са били на подобни пътешествия, предпочитат да се консултират с круиз експерт за следващите си пътувания.
Продажбите он-лайн чрез сайтовете на круиз линиите са в границите на 10%, и то главно за американския пазар, при клиенти с опит в круизите. Самите организатори на круиз линии забраняват на американските агенции да приемат чрез своите сайтове резервации от Европа, включително и от България, предупреждават експерти.
Потребителските права на клиентите от България са защитени единствено при резервация, направена чрез българска туристическа агенция/туроператор, припомнят от круизното общество.
Българското круиз общество е неправителствена организация, подпомагаща информираността на българските пасажери, туроператори и туристически агенции, за достиженията и текущото състояние на световната круиз индустрия. Към асоциацията сътрудничат обучени и акредитирани експерти от Асоциацията на круиз експертите във Великобритания, чиято цел е да следят тенденциите и да дават препоръки на клиентите от България при избора на най-подходящото пътешествие като продукт, време на пътуване, дестинация и пазарни условия.