Сред най-натоварените европейски летища тези в Рим са поставени на първо място по най-добри оферти на летищните магазини, показва проучване на Европейския център за изследвания в търговията на дребно, цитирано от EUbusiness.
Следват летищните магазини във Франкфурт и Берлин, въпреки че за определен тип продукти, като чанти, парфюми и напитки, най-добрите локации за пазаруване много варират.
В изследването се дава пример с чантата “Hobo” на Dolce&Gabbana, която може да бъде закупена за 850 евро от летищен магазин в Рим, а цената й на лондонския Хийтроу се равнява на 1245 евро.
На Хийтроу обаче, както и на друго британско летище – Гетуик, могат да се намерят най-евтините парфюми сред предложенията на всички магазини на натоварените европейски аеропортове. Там според сайта за онлайн пазаруване Kelkoo са по-изгодни още цигарите и алкохолът.
Друг посочен пример за наблюдаваните ценови различия е цифровият фотоапарат FZ38 на Panasonic. На Хийтроу той струва 327 евро, докато в Париж и Лион се продава срещу 168 евро.
Докладът включва 10 летища във Великобритания, Германия, Франция, Италия и Испания, през които минава 80% от европейския пътнически въздушен трафик. Сравняват се цените на кошница от 22 продукта – от цигари до скъпа електроника, като средната обща стойност на всички включени стоки е 3193 евро.
Безмитното пазаруване в ЕС беше спряно през 1999 г. за пътуващите в рамките на Общността, но купувачите в летищните магазини все пак се ползват от по-ниски цени спрямо магазините на дребно в съответните страни, като средната „отстъпка“ от някои данъци върху покупката е 6,2% за изследваните летища.