Собственици на яхти в Гърция дължат един милиард евро на държавата от неплатени данъци и такси, установили инспектиращите в страната, цитирани от атинския вестник Етнос.
Данъчните са констатирали също, че три хиляди офшорни фирми са били създадени с една единствената цел - данъчни облекчения за яхтите.
Екип на главната инспекция се е натъкнал на пълно разминаване между доходи и притежавани луксозни яхти и е изготвил списък на собствениците на морски плавателни съдове с дългове към държавата, който ще бъде предаден на съдебните власти.
В Гърция има 19 пристанища, които осигуряват повече от 6 000 места за акостиране и услуги за поддръжка на плавателните съдове, посочва сайтът за яхтинг и услуги, свързани с плаването Greece-yachtcharter.
Пристанищата са автономни и имат правото да променят таксите според собствените си правила. Собствениците на лодки са длъжни да плащат сумите, определени от всяко пристанище, в което влизат и хвърлят котва. Цената за пребиваване обикновено зависи от управата на пристанището и в нея се включват различни услуги.
Специалистите съветват собствениците на яхти да не се скъпят и да оставят яхтите и лодките си на пристан, защото там е доста по-безопасно от гледна точка на вълнения, бури и запазване целостта на плавателния съд. В цената за престой, освен входна такса за пристана, се включва и таксата за питейна вода, с която трябва да бъде снабдена яхтата, гориво, почистване и козметични ремонти, ако се налагат такива. .
Гръцката асоциация на собствениците на яхти съобщава, че яхтеният сектор е изправен не просто пред свиване, а дори пред изчезване, тъй като преживява най-лошата си година в историята, която се дължи на икономическата криза.
В интервю за ANA-MPA, президентът на Асоциацията Антонис Стелиатос обяснява, че резервациите за професионални яхти с екипаж са спаднали с повече от 80% през тази година в сравнение с 2009 г.
Броят на желаещите за плаване с кораб също е спаднал драстично през тази година, въпреки че няма конкретни цифри, тъй като не се е наложила единна система за контролиране на всички пристанища в Гърция.
Асоциацията обяви, че Гърция изпитва недостиг на марини, а съществуващата инфраструктура не е конкурентоспособна. "Страната ни има близо 5 000 острови и островчета, а крайбрежието ни се разпростира на хиляди километри. Недопустимо е Хърватска да има една десета от бреговата ивица на Гърция, а да разполага със 108 модерни яхтени пристанища. Турция също има по-добра мрежа от марини от Гърция“, посочва Стелиатос пред Greek Reporter.
Според официалните данни в Гърция освен деветнадесетте организирани яхтени пристанища има още дванадесет, които се дострояват, и са с общ капацитет 6 661 плавателни съда.