Въпреки постепенното подобрение при някои лидери в сектора, 30-те най-големи компании в модната индустрия, листнати на борсата, рискуват да не изпълнят социалните и екологичните цели на Парижкото споразумение за климата и Целите на ООН за устойчиво развитие, показва доклад на Business Fashion, цитиран от Ройтерс.
„Има някои водещи компании, които правят малки стъпки напред, но в основата си голямата картина показва, че индустрията като цяло се справя по-слабо“, коментира Сара Кент, главен кореспондент за устойчивостта на The Business of Fashion.
Модните марки са изправени пред нарастващ натиск от страна на потребителите и правителствата, за да покажат, че се справят по-добре в областта на опазването на околната среда, по-специално заради засилените критики от по-младите поколения.
Във втория си годишен доклад Business of Fashion Sustainable Index 2022 онлайн изданието анализира публично оповестена информация за компании в три категории – луксозни стоки, спортни облекла и висок клас улична мода.
Puma води класацията с най-висок резултат – 49 точки от 100, последвана от миналогодишния лидер Kering, който продължава да води списъка на луксозните играчи. Levi Strauss, H&M Group и Burberry са следващите в класирането.
Компаниите с най-ниски постижения са нови в списъка, като на дъното се нареждат тези за спортни стоки и висок клас улична мода.
„Има признаци на напредък, но той е предимно постепенен – не виждаме големи трансформационни скокове, каквито наистина трябва да видим в следващите 8 години, за да стигнем от мястото, на което сме днес, до индустрия, която работи на ниво, което няма да провали амбициите на Парижково споразумение за климата“,или други ключови цели на индустрията, коментира Кент.
Рискът е компаниите да загубят своята културна значимост и да унищожат дългосрочната си стойност, тъй като регулаторите и потребителите стават все по-критични към завишените обещания, гласи докладът.
По шест теми, които включват правата на работниците, както и материалите, компаниите като цяло са отблязали най-големия си напредък за намаляването на емисиите, докато най-малък успех има в намаляването на отпадъците.
Индустрията трябва да разработи алтернативни бизнес модели, съветва докладът.
„Това е наистина тежко предизвикателство за директорите във всяка модна компания – как да измислите начин да удовлетворите акционерите и да покажете, че можете да продължите да подкрепяте финансовия растеж без да предизвикате растеж в производството, без да продължите да правите повече и да не генерирате повече боклук“, коментира Кент.