fallback

Забавянето на растежа на китайския гигант Shein поставя под въпрос оценката му

Китайският онлайн търговец трябва да се справи с блокадите заради Covid-19 и нарасналото напрежение между САЩ и Китай

09:58 | 13.05.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Китайският гигант за бърза мода Shein, който за кратко време стана третият по оценка стартъп в света, се сблъсква с реалността, докато растежът на приходите му от продажби се забавя спрямо върховете, достигнати по време на пандемията. Това се случва, докато компанията е под все по-голям натиск да оправдае оценката си от 100 млрд. долара, пише Bloomberg.

Компанията, която продава евтини дрехи, разкрасителни и лайфстайл продукти онлайн, стана глобален феномен, след като набра популярност предимно сред тийнейджъри и хора между 20- и 30-годишна възраст на Запад. Благодарение на това приложението на Shein стана най-сваляното в света.

Въпреки това фирмата се сблъсква със забавяне на годишните приходи от продажби с около 60% за 2021 г., твърдят източници, запознати с бизнеса. Това е голям спад спрямо огромния 250-процентов растеж през 2020 г., когато появата на Covid-19 доведе до скок на търсенето на онлайн покупки от потребителите, затворени у дома.

Общите годишни приходи са достигнали едва 16 млрд. долара през 2021 г., спрямо 10 млрд. долара през 2020 г., твърдят източници, пожелали да останат анонимни, защото нямат право да коментират данните публично.

Въпреки че миналата година приходите съвпаднаха с очакванията на компанията, това, което притеснява висшия мениджмънт на Shein, е, че ръстът е бил силен през първата половина на годината, но през второто полугодие се е оказал по-лош от очакваното, а това забавяне е продължило и през 2022 г., допълват източниците.

Тенденцията е отразена в данните за трансакциите на Shein в САЩ за първото тримесечие – най-големият пазар за компанията. През периода растежът е спаднал до 57% спрямо ръст в диапазона 105-264% през 2021 г., сочат данни на Bloomberg Second Measure.

Въпреки че високият двуцифрен растеж на приходите все пак е по-голям от този на модни гиганти като Hennes & Mauritz (H&M) или Zara на Inditex, забавянето на Shein се случва в момент, в който инвеститори като General Atlantic се питат дали тя наистина струва 100 млрд. долара. Сумата е по-висока от пазарните капитализации на H&M и Zara, взети заедно, и е по-малка единствено от тези на ByteDance и Ant Group според списъка на най-високо оценените стартъпи в света, съставен от Crunchbase.

Компанията постигна това, въпреки че няма мрежа от физически магазини и е изправена пред множество предизвикателства, включително заплаха от страна на законодателството в САЩ, което би отстранило ценовото предимство, позволяващо на Shein да продава продукти на много по-ниски цени от конкурентите си.

Представител на компанията твърди, че тя не коментира спекулации относно бизнеса си.

Удар от Covid

„Тъй като Shein един от основните онлайн износители в Китай, по-слабият растеж на компанията показва все по-големите предизвикателства, изпитвани от целия сектор“, твърди Уан Син, ръководител на Асоциацията за трансгранична електронна търговия в Шънджън – организация, която представлява около 3000 износители. По думите на Уан отслабващият юан и нарастващото геополитическо напрежение със САЩ също са проблем.

Спадът е свързан и с това, че компанията е изправена пред напълно различния подход към пандемията в САЩ и Китай. Въпреки че животът в Америка се нормализира и се връща към това, което обичайно преди Covid, Китай въвежда нови блокади, докато страната продължава да се опитва да овладее огнището на заразата. Последното засегна операциите по производство и логистика на Shein в югоизточната провинция Гуандун, твърдят източниците.

Веригата на доставките на Shein е концентрирана там и е ключ към бързите ѝ доставки и способността ѝ да изпраща нови модерни стоки всеки ден. Това предимство сега е под риск от парализа заради мерките, свързани с Covid, които се прилагат в района, твърди Лен Юн, базиран в Шанхай консултант в модния сектор.

Листване в САЩ

Други данни показват, че вниманието на по-младата потребителска база на Shein може да се насочва в друга посока. Уеб трафикът към Shein.com, който се увеличи повече от два и дори три пъти през първите осем месеца на миналата година спрямо същия период на 2020 г., спадна до нисък двуцифрен ръст в края на 2021 г. по данни на Similarweb. Уеб трафикът за април е нараснал с едва 8% спрямо година по-рано.

Бързият растеж на Shein от китайски търговец на евтини модни стоки до световен моден гигант за по-малко от пет години е уникален пример за успех сред потребителските брандове във втората по големина икономика в света. Компанията постигна успех като се фокусира върху западните потребители.

При последния си кръг на финансиране за 1 млрд. долара, Shein каза на досегашните си инвеститори, включително Tiger Global Management, IDG Capital и Sequoia Capital China, че до две години иска да се листне на американска борса, твърдят източници, запознати с въпроса.

Shein обмисля да премести корпоративната си централа в Сингапур, за да си проправи път за американско IPO, допълват те.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:00 | 14.09.22 г.
fallback