fallback

Китайските потребители са похарчили над 73 млрд. долара за луксозни стоки през 2021 г.

Сумата е с 36% по-висока от тази за предходната година

09:14 | 19.02.22 г.

Китайските потребители харчат повече за луксозни продукти у дома, след като не могат да пътуват лесно в чужбина заради свързаните с пандемията рестрикции, твърди консултантската компания Bain & Company в годишния си доклад за луксозния сектор, пише CNBC.

Продажбите на лични луксозни продукти в континенталната част на Китай са нараснали с 36% до 471 млрд. юана (73,59 млрд. долара) през 2021 г. спрямо предходната година, сочат данни на Bain. Това е над два пъти повече спрямо сумата от 234 млрд. юана, похарчени за луксозни стоки в континенталната част на Китай през 2019 г. преди пандемията.

Растежът на продажбите в сектора се наблюдава въпреки спада на общите продажби на дребно в Китай от началото на пандемията през 2020 г. Данните отразяват и растежа на вътрешния пазар като дестинация за международни брандове.

Делът на континенталната част на Китай от световния пазар на лускозни стоки е нараснал до около 21% през 2021 г., спрямо 20% през 2020 г. по данни на Bain.

„Очакваме този растеж да продължи, насочвайки страната към превръщането ѝ в най-големия пазар за луксозни стоки до 2025 г.. независимо от бъдещето на международните пътувания“, посочва докладът.

„Китай остава най-големият потребител в света“, твърдят анализаторите на Bain, визирайки увеличаващата се средна класа в страната. „Средното увеличение на разполагаемия доход остава по-високо от инфлацията“.

Продажбите на кожени продукти са нараснали с около 60% и са най-бързо растящата категория, последвани от около 40% увеличение в категорията „мода и лайфстайл“, посочва още докладът.

Повече безмитни магазини в Китай

Голям двигател на местния пазар на луксозни стоки е увеличаването на броя на безмитните магазини в Хайнан, островна провинция в Южен Китай. През последните две години новите политики на страната доведоха до намаляване на данъците и въвеждане на други, насочени към бизнеса, мерки, които целят превръщането на региона в място за свободна търговия и международно потребление.

Още преди наложените заради пандемията рестрикции да ограничат пътуванията зад граница, луксозните брандове се бяха насочили от Хонконг към Хайнан и други части на континентален Китай заради прерастващите в насилие протести в полуавтономния регион.

Продажбите на луксозни стоки в безмитните магазини на Хайнан записаха годишен растеж от 85% през 2021 г., достигайки 60 млрд. юана. През 2020 г. ръстът беше със 122% по данни на Bain.

Анализаторите на компанията твърдят, че най-големият двигател зад успеха на безмитните магазини в Хайнан са големите намаления, които отиват отвъд по-малките данъци. „Значителната ценова разлика“ между официалната цена и тази в Хайнан допринесе за растежа на други канали за продажби, поне за някои продукти, гласи докладът.

Анализаторите в The Economist Intelligence Unit очакват правителствените политики да помогнат на китайския пазар на безмитни магазини да нарасне четири пъти до 258 млн. юана между 2021 г. и 2025 г., с отварянето на нови такива търговски обекти в големи китайски градове като Пекин и Шанхай.

Но това зависи от решението на китайските власти да облекчат ограниченията за международни пътувания и квотите за безмитни покупки, допълва докладът.

„Пазарът на безмитни стоки в Хайнан все още изостава по отношение на продуктовата гама и ценовата конкурентоспособност, особено за продукти от среден и висок клас“, посочват те. Междувременно китайските потребители могат да предпочитат да съчетаят пазаруването си с почивка в чужбина, за да се докоснат до чужди култури и среда“.

Как разходите за луксозни стоки в Китай през 2021 г. се позиционират в глобален мащаб?

Глобалните разходи за луксозни стоки достигнаха 283 млрд. евро през 2021 г., възстановявайки се от спада през 2020 г., като надминаха нивото от 281 млрд. евро през 2019 г., сочат данни на Bain.

Въпреки това китайските потребители са похарчили с около 30 млрд. евро по-малко за луксозни стоки миналата година, отколкото похарчиха през 2019 г.

Силният растеж на продажбите на луксозни стоки се забави през втората половина на миналата година, обявиха анализатори, посочвайки фактори като високата сравнима база през 2020 г., спорадичните огнища на Covid-19 и новите регулации на онлайн инфлуенсърите.

По-слабият растеж показва, че луксозният сектор не е застрахован срещу общия спад на китайските потребителски разходи през последните шест месеца. През декември продажбите на дребно нараснаха с разочароващите 1,7% на годишна база.

Гледайки напред, анализаторите на Bain очакват вътрешният пазар на луксозни стоки да расте с по-умерен темп през 2022 г.

„Спорадичните локални огнища на Covid-19 вероятно ще продължат през годината“, твърдят анализаторите. „Очакваме съответното отрицателно въздействие върху трафика в търговските центрове в засегнатите градове“.

Местните власти бързо блокираха квартали и ограничиха пътуванията, за да предотвратят разпространението на огнищата на коронавируса. Политиките биха могли да демотивират хората да посещават места, на които биха могли да влязат в контакт с болен или да бъдат поставени под карантина.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:01 | 13.09.22 г.
fallback