За потребителите в Китай най-големият търговец на бърза мода в света на практика престана да съществува, пише Wall Street Journal.
Към четвъртък Hennes & Mauritz (H&M) беше заличена от водещите приложения за онлайн търговия, дневни оферти и други, след като китайските потребители продължиха да негодуват срещу решението на шведската компания да спре да купува памук от китайския регион Синдзян.
Бързото изтриване на H&M от китайските платформи бележи ескалация на отмъщението, с което западните компании могат да се сблъскат, след като правителствата им повдигнаха въпроса за правата на човека и политиката на Китай спрямо етническата група на уйгурите в Синдзян. Случилото се показва и колко бърз и тежък може да е ударът на Пекин по дадена компания на един от най-важните ѝ пазари.
Критиките срещу H&M, включително и призиви за бойкот, от потребителите на китайските социални мрежи, нараснаха в сряда във връзка с миналогодишно изявление на компанията, че повече няма да купува продукти от Синдзян – ключов производител на памук – заради принудителната работа там. Изявлението изведнъж стана вирусно в Weibo, след като се появи в държавните медии.
Днес поръчката на превоз до магазин на H&M беше невъзможно през най-голямата услуга за споделено пътуване в Китай Didi. Приложението не разпознава бранда като реална дестинация. Търсенето на H&M в различни китайски приложения за карти, включително Baidu Maps, не води до никакви резултати, сякаш компанията не разполага с 400 магазина в азиатската страна.
Купувачите, които планираха да си вземат дрехи от H&M онлайн, нямаха късмет. От сряда търсенията на H&M в платфорите, оперирани от най-големите компании за онлайн търговия в Китай – Alibaba Group Holding, Pinduoduo и JD.com, не показват резултати.
Множество китайски приложения за пазаруване за Android премахнаха H&M от предложенията си. Didi Chuxing и Baidu не са отговорили на запитването за коментар. Alibaba, Pinduoduo и JD.com също не са пожелали да коментират.
Същевременно Ройтерс обяви, че Burberry е станала първата британска луксозна марка, която се е сблъскала с удара на Китай, след налагането на санкциите срещу страната заради отношението към уйгурите.
Компанията загуби китайския си посланик на марката, а нейният популярен дизайн беше премахнат от известна видео игра.
В петък Китай санкционира организации и отделни личности от Обединеното кралство за това, което нарече „лъжи и дезинформация“ за Синдзян. Това се случи само дни, след като Великобритания наложи санкции заради нарушаването на човешките права в Синдзян.