Когато луксозните бутици в близост до „Шанз-Елизе“ бяха отворени отново тази седмица, тълпите от харчещи големи суми туристи от Китай, САЩ и Близкия изток липсваха, което проправя пътя на други пазаруващи – парижаните, пише Wall Street Journal.
Раздалечени един от друг, те се наредиха пред лъскавите витрини на Louis Vuitton и Gucci, за да купят част от по-евтините продукти на тези марки – портфейли, шапки и тениски, които струват по под 100 евро.
Луксозните брандове, които заработиха отново на запад, са изправени пред предизвикателството дълго да са отделени от своите най-добри клиенти, които харчат неприлични суми за чанти, бижута и висок клас модни стоки, докато пътуват в чужбина.
Докато международните пътувания са в застой заради коронавируса, брандовете твърдят, че разчитат на местните си клиенти, за да поддържат продажбите си живи в своите магазини, създадени, за да приютяват пазаруващи от цял свят.
Това може да означава продължителен спад в сектора, дори след като икономиката излезе от блокада. Местните клиенти обичайно харчат по-малко от туристите в Париж, Лондон, Ню Йорк и други дестинации.
Това важи с особена сила за китайските потребители, най-важните клиенти в индустрията, които правят повечето си луксозни покупки извън Китай. Над две трети от 98-те млрд. евро, които китайците са дали за луксозни стоки миналата година, са били похарчени зад граница, твърдят от Bain & Company.
Някои марки обмислят да променят мрежата си от магазини, за да вземат предвид продължителния спад в туризма. А директорите в индустрията търсят начини как компаниите им да оцелеят без туристите.
„Това, което правим, е да се фокусираме силно върху местните клиенти“, коментира Микаела Леми, главен изпълнителен директор на италианската модна къща Salvatore Ferragamo. Една част от плана за привличането на тези клиенти включва рекламиране на марката като социално отговорна, посочва още тя.
Повечето луксозни бутици в Съединените щати са затворени, с изключение на някои в щати като Тексас. Големите туристически дестинации, като Ню Йорк и Лос Анджелис, все още са под блокада.
„Клиентите се връщат, но бавно“, твърди Лори Дюброа, основател и творчески директор на Webster, верига от луксозни бутици в Тексас, която продава марки като Balenciaga и Saint Laurent.
Някои купувачи на луксозни стоки преосмислят цялостно потребителските си навици.
„Пазаруването се усеща като нещо фриволно в момента“, твърди 50-годишната Анаис Айкън от Далас.
Китайските клиенти, които носят над една трета от приходите на индустрията за луксозни стоки, получават големи отстъпки за пазаруване в чужбина, тъй като луксозните компании държат по-ниски цени в Европа, отколкото в САЩ.
Докато китайците са принудени да си стоят у дома, те пазаруват луксозни стоки в собствената си страна. Но компаниите от сектора твърдят, че общите разходи на китайските потребители са се понижили спрямо времената преди пандемията, когато пазаруваха както у дома, така и в чужбина.