По-рано тази година Ричард Ма, главният изпълнителен директор на базираната в Сан Франциско охранителна компания Quantstamp, похарчи 9500 долара за рокля за жена си. Това са много пари за дреха, която практически не съществува или поне не във физическа форма.
Става дума за дигитална рокля, проектирана от модна къща The Fabricant, предоставена като изображение на съпругата на Ричард, Мери Рен, което след това може да се използва в социалните медии, съобщават от BBC.
"Определено е много скъпа, но също така е нещо като инвестиция", казва г-н Ма, обяснявайки че той и съпругата му обикновено не купуват скъпи дрехи, но този артикул според него има дългосрочна стойност.
"След 10 години всички ще бъдат "облечени" в дигитална мода. Това е уникалeн спомен. Това е знак на нашето време", добавя още той.
Г-жа Рен сподели изображението на личната си страница във Facebook и чрез WeChat, но с опцията да не се публикува в други публични платформи.
Друга модна къща, проектираща дигиталното пространство, е Carlings. През октомври скандинавската компания пусна дигитална колекция улично облекло на цени, започващи от около 11 долара, която беше разпродадена за месец.
„Изглежда някак глупаво да кажем, че сме „разпродадени“, което е теоретически невъзможно, когато работим с дигитална колекция, защото можем да създаваме толкова, колкото искаме“, обяснява Рони Микалсен, директор на Carlings.
„Бяхме поставили лимит за количеството продукти, които да произвеждаме, за да ги направим малко по-специални", поясни той.
Да творят само в дигитална форма позволява на дизайнерите да създават елементи, с които могат да прекрачат границите на екстравагантността и възможностите.
"Не бихте закупили бяла дигитална тениска, нали? Защото няма смисъл да я показвате. Така че трябва да бъде нещо, което наистина искате да покажете - предмет, който не бихте се осмелили или не бихте могли да си позволите да купите физически ", поясняват от компанията.
Дигиталната колекция на Carlings е произведена като част от маркетингова кампания за техните истински, физически продукти. От фирмата обаче смятат, че концепцията има потенциал - в края на 2019 г. е планирана втора линия дигитални облекла.
Fabricant пуска нови, безплатни цифрови дрехи на своя уебсайт всеки месец, но потребителите се нуждаят от умения и софтуер, за да съчетаят артикулите със собствените си снимки.
Това означава, че компанията трябва да намери друг начин да печели пари, докато дигиталната мода не стане по-популярна.
"Ние печелим парите си, като обслужваме модни марки и търговци на дребно и техните маркетингови нужди, продаваме инструменти и създаваме съдържание, използващо естетичния език на дигиталната мода ", казва основателят на Fabricant Кери Мърфи.
Не е напълно ясно кой купува дигиталните дрехи от Carlings, нито кой тегли безплатно дрехи от The Fabricant.
Г-н Микалсен казва, че Carlings са продали между 200-250 дигитални бройки, но търсенето в Instagram показва само до четирима души, които са закупили от колекцията и не са свързани с компанията, по данни на BBC. Някои от тези дрехи обаче може просто да са не са споделени публично, а в пуликации с ограничена видимост.
Амбър Слутен, съосновател и дизайнер в The Fabricant, признава, че теглят дрехите си главно професионалисти от бранша, които използват софтуера CLO 3D.
Маршал Коен, главен анализатор на дребно в компанията за пазарни проучвания NPD Group, нарича появата на дигитална мода „невероятно явление“, като тепърва ще бъдем убедени в дългосрочното му въздействие.
Той казва, че технологията работи за хора, които искат перфектния образ, за да изглеждат така, сякаш „носят най-новото и най-доброто“.
Играчите на компютърни игри отдавна са готови да харчат пари за облекла или кожи за своите герои в игрите. Това отчасти вдъхновява The Fabricant да работят в дигиталното пространство.
"Когато става въпрос за технологиите и начина, по който хората живеят живота си, ние трябва да сме наясно, че светът се променя", обобщават от компанията.