fallback

Бързата мода - срам за бранда

Екологични съображения, електронната търговия и смяната на поколенията поставят редица предизвикателства пред модната индустрия

16:00 | 12.10.19 г.
Автор - снимка
Редактор

Свръхбързият растеж на електронната търговия и рязката промяна на навиците на потребителите – най-вече защото потребителите от поколението Z вече излизат на сцената, изправят ритейлърите пред тежки проблеми. Толкова тежки, че много от тях изостават от динамиката и отпадат от състезанието с конкуренцията.

Това се случи с един от – поне доскоро, най-обичаните световни брандове. Forever 21 банкрутира и това сякаш не е особена изненада за никого, особено за сегмента на т.нар. бърза мода – модната индустрия, която налага бързи тенденции и промени, което води до по-бързо остаряване на моделите и подтиква към нови, бързи покупки.

И докато основните конкуренти на Forever 21 - Zara и H&M, сякаш успяват да се справят със скоростните промени на средата, американският бранд така и не схвана разликите между 21-годишните, които му бяха таргет преди 21 години, и 21-годишните потребители сега.

Бързият ръст на онлайн търговията и още по-бързото налагане на все повече иновации в продажбите в интернет изправят много търговци, особено по-малките, пред сериозно предизвикателство. В допълнение, също толкова бързо се променят и потребителските навици. Хората, особено младите, все повече се ръководят от екологични съображения при пазаруването на дрехи.

Поколението Z – групата на днешните 16-21-22-годишни, е изключително трудно за разбиране от ритейлърите и изисква все по-голяма креативност, за да достигнат брандовете до него и да го накарат да пазарува. Това все повече притиска търговците да се адаптират, да намерят решение, за да оцелеят. Ако не успеят – те ще последват съдбата на Forever 21 и на други известни и неизвестни марки, отпаднали от конкуренцията на пазара.

Бързата мода се изчерпва

Веригите от ранга на H&M, Zara и Forever 21 завладяха света с обещание за евтини, модерни и вълнуващи облекла, които обаче са на практика за еднократна употреба. Продажбите на дрехи по света растат в пъти всяка година за сметка на рязкото намаляване на срока им на използване.

Потребителите често носят една дреха по-малко от година и дори по-кратко. Все по-малко от тях поправят дрехи и все повече се разделят с дрехи, за да купуват нови, насърчени от ниската им стойност.

Все повече потребители, обаче, вече не искат това и се отказват от бързата мода, особено по-младите, до 35 години, в които се целят компаниите от сектора на бързата мода. Те по-често търсят дрехи, направени от висококачествени материали, инвестират в класически модели, носят ги по-дълго, пазаруват облекла втора употреба или рециклирани дрехи.

Тази тенденция заплашва модната индустрия, която иска от потребителите да сменят бързо стиловете и да следват „горещите“ тенденции. Този сектор се изправя пред съдбоносен избор – или компаниите да започнат да се рекламират и налагат на пазара като етични и екологични играчи, или ... да останат на 21, заради опасенията, че негативните ефекти от производството и дистрибуцията на бърза мода са по-големи от ползите, които носят евтините покупки.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:02 | 13.09.22 г.
fallback