Блясъкът се завръща. Това е посланието на европейските луксозни компании, които отчетоха печалба през последните няколко седмици. Оценките обаче изглежда са скъпи като чантите Birkin, пише в свой анализ Bloomberg.
Hermes International и LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton отчетоха силни продажби за четвъртото тримесечие, а Salvatore Ferragamo обяви, че планира експанзия до 2020 г. с темп два пъти по-бърз от този на пазара. Kering също се радва на по-добри показатели благодарение на връщането на Gucci към печалбата.
Тези резултати до голяма степен са облагодетелствани от благоприятните сравнения със същия период година по-рано, когато много от китайските купувачи предпочетоха да си останат у дома и да отложат пътуванията си в Европа след терористичните атаки в Париж.
Възстановяване
Пазарът на луксозни стоки се очаква да се върне към растежа през тази година заради възраждането на търсенето от страна на китайците. И все пак по-голямото възстановяване на сектора още е в режим на изчакване.
Китайските купувачи се върнаха. Някои луксозни марки твърдят, че резултатите им в Хонконг и Макао се възстановяват - регионите, които бяха най-силно засегнати от антикорупционната кампания на правителството в Пекин. Трудностите в сектора на луксозните часовници и бижута, които изглеждаха по-сериозни, сякаш също отслабват.
Въпреки че 2016 г. беше най-лошата за износа на швейцарски часовници от финансовата криза на сам, през последните няколко месеца спадовете стават все по-малки. Това личи и в позитивните коментари на Cie Financiere Richemont и The Swatch Group.
Спадът на износа на швейцарски часовници се забавя, което увеличава надеждите на Richemont и Swatch. Перспективата за европейските луксозни марки изглежда по-положителна в сравнение с година по-рано, но оценките са много по-богати. Те са скочили без значително ускоряване на продажбите, нито пък заради бум на сливанията и придобиванията, като не е ясно докъде ще стигнат.
Определено има няколко добри причини за оптимизма на луксозния сектор. Силното китайско търсене може да продължи, докато данъчните облекчения на заможните американци могат да стимулират търсенето на дизайнерски дрехи и по-скъпи часовници.
Анализаторите на Exane BNP Paribas прогнозират, че пазарът на луксозни стоки може да се възстанови до растеж от над 5% през първата половина на тази година. Това е голям скок от останалия почти без промяна пазар през 2016 г. Компаниите, които зависят от китайските потребители, ще се възползват от възстановяването на страната. Нещо повече, очакват се повече сливания и придобивания, при това голяма част именно в сектора за луксозни продукти. Burberry Group, Michael Kors Holdings и Tiffany & Co. са обсъждани като възможни цели за придобиване.
Същевременно политическата несигурност остава заради политиките на Доналд Тръмп за търговските споразумения и очакванията, свързани с изборите във водещите страни. Луксозният сектор процъфтява, когато потребителите са щастливи и уверени. Изглежда това се случва в момента, но не може да се разчита на неговата вечна продължителност.