Когато Chanel реши да обнови част от своите магазини в САЩ тази година, компанията направи смел избор: един от бутиците ѝ в Хавай да бъде посветен на обувките, пише Wall Street Journal.
С този бутик в Хонолулу, който предлага сандали, покрити с перли, за 1 460 долара, и пантофки за 750 долара, френската компания, чиито продажби започнаха да спадат през миналата година, се надява да насърчи търсенето не само на обувки, но и на дрехи, чанти и козметика.
Фокусът на Chanel върху обувките е част от новите усилия на производителите на луксозни стоки да се справят със спада на търсенето на висок клас продукти. Забавянето в Китай – страна, която от години е един от двигателите на индустрията, както и терористичните атаки в Европа, икономическата криза в Русия и турбулентният изборен сезон в САЩ, означават, че 2016 г. вероятно ще е първата година, в която ще видим спад на пазаруването на луксозни стоки от 2009 г. насам, според консултантската компания Bain & Co. Очаква се спадът да е близо 1%. За сравнение, през 2015 г. беше отбелязан ръст от 12% на годишна база.
И все пак обувките остават светъл лъч на надежда, тъй като се очаква да се радват на 5% годишен ръст през следващите 5 години, надминавайки другите категории висок клас стоки, според прогнозата на Bernstein. Обувките представляват около 6% от пазара на луксозни продукти.
"Тежките пазарни фази задействат склонността към купуване на обувки“, твърди Микеле Норса, бивш главен изпълнителен директор на Salvatore Ferragamo. Той твърди, че продажбите на обувки са имали „добра инерция“, дори и в разгара на финансовата криза.
Кожените чанти обикновено са особено важни за любителките на луксозните модни продукти, а това помагаше за двуцифрения растеж на много модни компании през годините. Рязкото забавяне на продажбите обаче принуди брандовете да търсят растеж другаде.
Същевременно цените на чантите се увеличиха, превръщайки обувките в много по-достъпна стока. Според Deutsche Bank цените на кожените продукти са нараснали с около 9% между 2005 и 2015 г. - едно от най-големите увеличения сред всички категории луксозни стоки. При обувките обаче се наблюдава най-малък ръст - от малко над 5 на сто. Като цяло продажбите на обувки са нараснали с 23% между 2013 и 2015 г. - повече от кожените стоки като цяло, които се радват на 19% ръст през същия период. Като цяло за това време пазарът на луксозни стоки е нараснал с 15 на сто.
Това предлага на марките голяма възможност в момент, в който модните къщи повече не могат да разчитат отварянето на нови магазини да увеличи приходите им. Така брандовете, които се борят със забавянето на продажбите на чанти, търсят спасение в обувките.
Prada, чийто растеж беше огромен през последните 15 години, предимно насърчаван от чантите, отчете близо 20% ръст на продажбите на обувки през 2015 г., въпреки че продажбите на кожени стоки спаднаха с 2,3%. Gucci постави акцент върху обувките при обновяването на своите бутици по света. В Милано например ги постави в близост до входовете на магазините си.