fallback

Старомодна ли е диамантената индустрия?

Интересът на по-младите е насочен към технологичните джаджи, а не към скъпоценните камъни и луксозните бижута

15:55 | 09.04.16 г. 3

В диамантената индустрия дори и мошениците са старомодни, пише Bloomberg. Подстрекателите за обира на бижута на 20 млн. долара в Лондон през миналата година са вече в затвора. Те обаче са на по 60-70 години. Достатъчно възрастни, за да помнят посланията на рекламодателите, че диамантите са завинаги, както и твърдението на Мерилин Монро, че диамантите са най-добрите приятели на момичетата.

Диамантите обаче губят своята привлекателност за много от потребителите, които се интересуват повече от харченето на пари за почивки, луксозни чанти и високотехнологични джаджи.

Собствениците на диамантени мини, като De Beers например, които направиха едни от най-успешните маркетингови кампании през последните години, не са в състояние да предотвратят спада на цените, което пък е знак, че индустрията не е в състояние да поддържа щемпела на своята марка, посочва информационната агенция.

Катрин Уайър е на 32 години и коментира, че не си пада по диаманти. Тя има диамант на годежния си пръстен и евентуално ще украси със скъпоценните камъни някои от сватбените си аксесоари. За нея обаче технологичните джаджи са много по-достъпни.

Диамантите са вече по-евтини, отколкото са били през 2006 г., сочат данни на PolishedPrices.com. За същия период цените на други луксозни стоки, като автомобили, обувки и фини храни, са се повишили с темпове много по-бързи от инфлацията, подчертава списание Forbes.

Същевременно търсенето на луксозни бижута е нараснало само с 1,9% за периода от 2004 до 2013 г., като изостава спрямо търсенето на високия клас козметични продукти, тютюн и часовници, според данни на De Beers от 2014 г.

Усилията на производителите на диаманти да подкрепят ръста на цените през последните години не се увенчават с особен успех. Прекупвачите, които купуват сурови скъпоценни камъни и след това продават вече обработените скъпоценности на търговци на едро и дребно, също се успяват да прехвърлят по-високите разходи заради колебанието на потребителите. След заплахата за бойкот на търговете в Индия пък принуди De Beers понижи на два пъти цените.

Анализаторите посочват, че потребителското търсене не може да се приема за даденост дори и в развитите държави. Новото хилядолетие донесе край на монопола на De Beers, които не могат да си позволят едностранно увеличение на цените.

"Индустрията е жертва на собствената си история", каза Чарлз Уайндъм бивш директор продажби на De Beers и основател на WWW International Diamond Consultants Ltd. Според него има нужда от огромна културна промяна на пазара.

De Beers изглежда правилно разчита съобщението. Компанията изля десетки милиони долари в подкрепа на продажбите на основните й пазари през 2015 г.  През миналата година компанията инициира и създаване на асоциация на производителите на диаманти в опит да съживи индустрията. В нея влизат Alrosa, Rio Tinto Group, Dominion Diamond Corp., Lucara Diamond Corp., Petra Diamonds Ltd. и Gem Diamonds Ltd.

Усилията може и да се увенчаят с известен успех – през тази седмица цените се увеличиха с 2 на сто, първото повишение от повече от година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:45 | 14.09.22 г.
fallback