Миналата година не беше много добра за швейцарските производители на луксозни часовници, а 2016 г. не изглежда да бъде по-обещаваща, пише Bloomberg.
На търговското изложение в Женева през януари, което беше достъпно само с покани, присъстваха 24 от най-скъпите брандове часовници в света. Всички се обединиха около мнението, че спадът в търсенето на луксозни стоки в Хонконг, проблемите на китайската икономика, терористичните атаки в Париж и конкуренцията от страна на Apple Watch са оказали негативно влияние на продажбите.
"Очакваме 2016 г. да бъде много, много трудна година“, коментира Венсан Периар, главен изпълнителен директор на производителя на луксозни часовници HYT по време на събитието. “Една от ключовите ни локации за продажби – Париж, не е продала нито един часовник от нито една марка от деня на терористичните атаки досега. Нулеви продажби“, допълва той.
Спадът в броя на китайските туристи след нападенията се оказа лош финал на една недобра година.
Износът на швейцарски часовници се сви с 3,3% до 21,5 млрд. швейцарски франка (21,2 млрд. долара) през 2015 г. Това е първият годишен спад от 2009 г. насам, според Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия.
Самата индустрия беше разтърсена в началото на 2015 г., когато Швейцарската национална банка заяви, че премахва фиксирания минимален курс на франка. Валутата поскъпна значително спрямо еврото, което пък увеличи производствените разходи на часовникарите.
Навиците на купувачите също се измениха. „Вместо да купуват по два, богатите започнаха да купуват по един часовник“, коментира Марк Годро, главен изпълнителен директор на Parmigiani Fleurier, чиито часовници се продават средно по 30 хил. франка.
Забавянето на руската икономика накара Ulysee Nardin, 170-годишна компания за часовници, която беше придобита от производителя на луксозни стоки Kering през 2014 г., да започне съкращения на работни места.
Продажбите на създателката на часовниците Cartier – Cie Financiere Richemont, спаднаха с 4% спрямо предходната година. Компанията планира да намали инвестициите си в производството.
Свиващото се търсене принуди компании като Greubel Forsey, чиито часовници са със средна цена от 480 хил. франка, да започнат да търсят нови клиенти и да пътуват повече, за да се срещат с тях, коментира главният оперативен директор Дейвид Бърнард на своя екип по продажбите. „Сега трябва да отидете, да обясните, да покажете, че сте тук“, казва той. Същевременно брандът представи по-евтини часовници, с цени от 150 хил. франка.
Семейната компания H. Moser & Cie, основана през 1828 г., се насочва към САЩ, вторият най-голям пазар за износ на швейцарски часовници след Хонконг. Градове като Чикаго, Хюстън и Маями предлагат потенциал, движен преди всичко от туризма и по-голямата концентрация на заможни хора, смятат много представители на индустрията, присъствали и на шоуто в Женева.
В опит да привлече по-младите купувачи Omega, която е собственост на Swatch Group, подписа договор с Еди Редмейн миналата година, който стана посланик на марката.