В края на 2013 г., когато секторът на луксозните стоки се сблъска със сериозни проблеми, Патрицио Бертели беше готов да рискува. Главният изпълнителен директор на Prada и съпруг на дизайнерката Мучия Прада обяви плановете си да назначи 400 нови служители в компанията и да отвори нови фабрики, въпреки че заместниците му се обявиха против, заявявайки, че цената вече е твърде висока, пише Wall Street Journal.
“Просто не разбирате“, им е завил той по време на среща, твърди източник, който е присъствал на нея. „Знам от какво се нуждае тази компания“.
Но бързо се разбра, че ходът на Бертели е погрешен. Това се случи в момент, в който продажбите на продуктите на Prada започнаха да намаляват, растежът в Азия спадна, а апетитът към мегабрандовете отслабна.
Резултатът: нетната печалба на компанията се срина с 28% след шесткратно увеличение между 2009 и 2013 г. Във вторник модната къща, базирана в Милано, която притежава в портфолиото си марки като Miu Miu, Car Shoe и Church's, обяви, че високите разходи са довели до 26% спад в нейната печалба за деветмесечието спрямо миналата година и тя е достигнала 235 млн. евро.
Продажбите, които нараснаха с близо 30 на сто през 2012 г. и с 9% през 2013 г., също намаляват. За деветте месеца, завършили на 31 октомври, валутните колебания са помогнали за нарастване на продажбите с 1,2% до 2,58 млрд. долара. Като се изключи валутният ефект, приходите спадат със 7%. Във вторник главният финансов директор на компанията Донатело Гали заяви, че Prada работи по „контрол на разходите на всички нива“.
Последните премеждия на Prada увеличават натиска върху Бертели. Той е известен като един от пионерите в индустрията с луксозни стоки и бизнес гений, който е създал глобален бранд от креативността на съпругата си.
През 90-те години той трансформира Prada, превръщайки я в конгломерат, и похарчи огромни суми за марки като Jil Sander, Helmut Lang, Azzedine Alaia и Fendi. Но тези придобивания направиха дълговете на компанията почти равни на нейните приходи в началото на 2000 г., което доведе до съкращаване на разходите.
Сега, в момент, в който марката губи блясъка си, а разходите възлизат на малко повече от половината продажби, Бертели трябва да вземе мерки.
Разходите „може да изглеждат високи в сравнение с нашите приходи“, твърди Бертели, но нашите инвестиции трябва да продължат, дори и в трудни времена. „Предпочитам да се откажа от част от оперативната печалба, но да запазя компанията силна“.
68-годишният Бертели твърди, че планира да заложи на повече дигитална реклама, но няма да намалява общия рекламен бюджет на модната къща.
В отговор на забавянето на продажбите Prada пуска нови продукти на пазара, като новия модел чанти Inside, който се появи по магазините през лятото. Освен това компанията насочва вниманието си към по-скъпите продукти. По думите на Бертели нейните марки ще пуснат и по-евтини продукти.
Същевременно ръководството на компанията се опитва да подобри нейната структура, в това число вече постига успехи, свързани с логистичните системи.