Фамилиите, стоящи зад компанията собственик на Zara – Inditex, и зад H&M ще трябва да отговорят на бързо развиващите се конкуренти, ако искат да повторят онлайн успешната формула, която ги превърна в най-големите търговци на дребно в света, предаде Ройтерс.
Всяка от тях е заела идеи от другата, но бизнес моделите им са изключително различни, което може да постави Inditex в по-силна позиция да се справи с конкуренти като германската Zalando и британската Asos, които оперират единствено онлайн.
H&M се насочи към „бързата мода“, характерна за Inditex, като започна да продава дрехи в повече стилове. Тази стратегия се превърна и в слоган на магазина на H&M в Берлин: „Нови неща пристигат в магазина всеки ден. Защо не го направиш и ти?“
От своя страна Inditex пусна нова верига магазини, с която се опитва да се конкурира с по-евтините продукти на H&M и други бързо разрастващи се магазини с намаления като Primark и Forever21.
Като цяло обаче всяка от компаниите се придържа към своя първоначален подход, което им дава уникални предимства, но и недостатъци, когато става дума за онлайн представянето им.
Голямата дистрибуторска мрежа на Zara е голям бонус за нея. H&M навлезе в онлайн пространството по-рано, но ниските ѝ цени и децентрализираната дистрибуционна мрежа се оказаха пречки пред растежа ѝ.
"Колкото по-висока е цената на продукта, толкова по-добре за онлайн растежа и маржовете, защото по-високата цена може да помогне на търговците на дребно да поемат разходите за доставката“, посочва анализаторът на Societe Generale Ани Кричлоу.
Primark, където средните цени са с най-малко една трета по-ниски от тези на H&M, се отказа от онлайн търговията през 2013 г., посочвайки, че е трудно да оправдае продажбата на тениска за 4 долара онлайн, когато доставката ѝ излиза на същата цена.
В най-големия пазар на H&M – Германия, шведската верига взема по 4,90 евро за доставка, осъществявана в рамките на 3 до 5 дни. За сравнение Zara взема 3,96 евро, но предлага безплатно доставяне при поръчка, надхвърляща 50 долара.
Според Браян Робъртс от консултантската компания Kantar Retail хората продължават да искат безплатни доставки или такива, осъществявани в рамките на ден, но някой трябва да плаща за всичко това.
„И ако купувачите не могат да плащат за това, ще трябва да го направят акционерите“, коментира той.
Основателят на Inditex Амансио Ортега е четвъртият най-богат човек в света. От години той използва директната обратна връзка, която получава от персонала, обслужващ хората в магазините, за да планира нови инициативи. Благодарение на това Zara се настани в онлайн пространството през 2010 г., цели 12 години след като H&M направи същото в Скандинавските страни.