fallback

Шампанското пада жертва на рецесията

Напитката вунаги се е свързвала с лукса и заради кризата все повече евтини заместители му отнемат позиции

17:56 | 04.10.13 г.

Шампанското винаги се е свързвало с лукса, което е причина за високите му цени. Това обаче води и до спад на продажбите му, пише CNBC.

"Шампанското е първата жертва на рецесията", коментира Спирос Маландракис, старши анализатор на сектора на алкохолните напитки в компанията за пазарни изследвания Euromonitor International.

"Проблемът с шампанското е на първо място възприемането му като луксозен продукт. В момента това не се вписва в обстановката в Европа", допълва той.

На Западна Европа все още се пада по-голямата част от продажбите на шампанско, като през 2012 г. там са пласирани 169,9 млн. литра или над 70% от общите годишни продажби от 232,2 млн. литра, сочат данни на Euromonitor.

Стандартна бутилка вино и шампанско е около 0,75 литра, като магнума съдържа 1,5 литра.

Секторът все още търпи последиците от финансовата криза, като глобалното потребление на шампанско се е свило с 5% през 2012 г. спрямо нивата от 2007 г., въпреки че се е надигнало от дъното, регистрирано през 2009 г.

За сравнение продажбите в категорията гроздово вино през 2012 г. са нараснали с над 6% в сравнение с 2007 г. до 21,76 млрд. литра.

Секторът на шампанското е консервативен и бавно навлиза в нови пазари, отбелязва Маландракис.

"Те се придържат към онова, което познават и традицията винаги играе толкова голяма роля, че се страхуват да помръднат", допълва той, но в същото време посочва: "фокусът върху лукса в момента не отговаря на нуждите на Европа, но би могъл да стане голям жокер на някои нововъзникващи пазари, където луксът все още е модерен и приет".

За разлика от коняка, който се предлага в Китай от близо 20 години, производителите на шампанско започнаха да настъпват на пазара съвсем наскоро. Въпреки процъфтяващия пазар на вино шампанското пробива по-трудно.

През 2012 г. са продадени едва 1,5 млн. литра. Макар че обемът е по-висок от 600 000 литра през 2007 г., той бледнее пред 2,07 млрд. литра вино, продадени през 2012 г.

Освен проблемите с маркетинга, свързани с факта, че думата "шампанско" няма превод на китайски, трудности създава и като цяло по-евтината категория на искрящите вина. Все пак някои производители на шампанско бавно се възстановяват.

LVMH, която е собственик на марката Moet Hennessey, през първата половина на тази година е продала 21,2 млн. бутилки шампанско в сравнение с 21,1 млн. преди година. Все пак общият обем за 2012 г. от 56,8 млн. бутилки е под нивата от 62,2 млн. бутилки, пласирани през 2007 г.

Докато през 2007 г. обаче около 37% от алкохола на LVMH е бил концентриран в Европа и едва 16% в Азия (без Япония), през първата половина на тази година само 21% са отишли в Европа, а 35% - в Азия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:46 | 10.09.22 г.
fallback